fredag 16 november 2012

Naturligt x 2!

Idag har det blivit två pass med naturliga intervaller. Ett med crossen och en kvällspass med, hör och häpna -löpardojor! Första gången jag springer sedan jag fick den där konstiga smärtan i foten. Och det gick bra, kändes bara lite i början av passet och inget efteråt, så det måste ju vara positivt.

Naturliga intervaller innebär för mig att jag kör intervaller med väldigt varierande längd och vila, lite "som det passar" Ibland använder jag motlut, en kort slinga, ett snabbkört parti eller liknande som kommer i min väg på turen. Intensiteten är oftast på samma nivå som när jag kör mer "uppstyrda" intervaller.

När det gäller löpning, fokuserar jag mer på att försöka få upp farten och hitta flowet under intervallerna. En sjukgymnast sa till mig en gång att det är bättre för mina knän att springa kort och med bra fart och med så bra löpsteg som möjligt än att springa långsamt och länge och kanske inte orka hålla löpsteget, så det är efter detta jag jobbar fortfarande. Naturliga intervaller passar bra då man som jag, känt sig lite sliten i några dagar eller när man behöver ny inspiration, för min del får det mig att ta i och få fart på kroppen utan behöva tänka så mycket på att tiden man kör och vilar ska vara "rätt".  På hemvägen körde jag vägen förbi ÖrgryteSlott och var bara tvungen att inspektera parken omkring. Alltså, fattar ni vilken bra cyclocrossbanan man skulle kunna lägga i detta område?!

Här finns allt, olika typer av underlag, kuperat om man vill, möjlighet att få till svåra partier, liksom lätta, snabbkörda partier.Vad man nu vill ha. Dessutom publikvänligt!




I helgen är det cykelmässa i Kista men jag håller mig på hemmaplan för att istället, träna, jobba och ta det lugnt. Jag saknar dock alla dem jag hade träffat om jag varit på mässan. Sponsorer, gamla och nya vänner och andra i cykelfamiljen. Har dock efter alla år insett att det inte går att vara på mer än ett ställe samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar