onsdag 7 november 2012

Massa kärlek till "Ralle"!


Idag har "Ralle" eller Svarten som han egentligen kallas, helt oväntat fått en massa välbehövlig kärlek!
Det är cykeln som jag brukar ta mig runt med i stan, när man inte har möjlighet att ställa dyrcyklarna inomhus. Efter att Mackan en kväll lånat Svarten, ondgjorde han sig över att varken växlar eller bromsar fungerade längre. Han tyckte det var farligt, men själv hade jag inte reflekterat så mycket över detta då, det varit så i några år. Han rullar ju! Mackan drog cykeln till Jons verkstad för att "köpa bromsbelägg" Följden blev att både han och Jon gick lös på cykeln. Det byttes växel- och bromswire och höljen, det smordes, 556-ades och fettades in. Det skruvades, bändes och drogs. Ibland muttrades det också att "så här kan man ju inte ha det". Var det månne den "sanna" cykelkärleken man såg där inne? Två män i sina bästa år som förbarmade sig över en illa skött och oömt behandlad stackars cykel. Det var länge sen Svarten fick så mycket kärlek på en gång och själv fick jag så dåligt samvete att jag istället för att låsa fast Svarten på gården, ställde in honom i cykelförrådet. Ny sadel som inte har hål och tar in vatten, sen är han som ny!

SM-veckan har ju tagit en del på krafterna, den när bilden var det "någon" som tog på vägen hem från Sunne:

Och så har det fortsatt, kan man säga. Det behöver ju i och för sig inte bero på Sunne, utan kanske mer på att det är November, att det regnar oavbrutet utom när man jobbar, att ljuset försvunnit och att löven trillat av från träden. 
I helgen blir det dock kul, med tävling i Flottsbro utanför Stockholm!

2 kommentarer:

  1. Jo, jag skulle tro att det var en inblick i den "sanna cykelkärleken" du fick beskåda. Jag fick nästan en liten tår i ögat själv. :)

    SvaraRadera