tisdag 11 maj 2010

Muur och trotsdistans

Just nu är jag fast i den lilla byn Herne här i Flandern. Här finns en restaurang, tre pommes frites med majonäsställen, en tågstation och en gigantisk cykelbutik.

Bor på ett fint B&B med trevliga världar och supersnabbt Internet. Det enda konstiga är att rummet jag bor i, som uppenbart är för två personer, inte har någon dörr till toan. Istället har de satt ett tunt draperi som dörr. Ok, jag och Markus gör det mesta tillsammans, men jag vill nog i alla fall ha en dörr att stänga om mig när jag gör det alla ibland behöver göra. I detta fall är det skönt att vara själv här!

Gav mig ut på ett träningspass som var tänkt att bli ca 3 timmar idag. Diverse felkörningar och allmän förvirring gjorde att det blev 4.50. Snitttemperatur: 6 grader, tidvis hällande regn.


Under turen dök jag plötsligen på en skylt: MUUR. Den klassiska stigningen i Flandern runt, där Cancellara så styggt (eller snyggt), tog knäcken på stackars Tom Boonen tidigare i våras, genom att lägga in en stöt just där. Stigningen på kullersten (eller pavé som man envisas med att kalla det för även i Sverige), var kortare än jag trott, men känns nog rejält i benen efter ett antal timmars tävlande. Själv körde jag upp två gånger, bara för att göra det.


Här ser man inte hur brant det är!

Efter det fortsatte turen och plötsligt var alla skyltar på franska. Tills slut hade jag ingen aning om var jag befann mig eller i i vilken riktning jag åkte. Jag frågade en dam på en bensinstation och då visade det sig att jag bara var 5 km från en ort jag kände till, det var bara det att på franska hette den något annat. Man hade nog kunnat lista ut vilka orter som menades om man kunde franska, men det gäller inte mig så klart. Turen kändes, förutom att jag på grund av kylan ville stanna och ringa en taxi rätt ofta, rätt bra i alla fall. Väl tillbaka fick jag knappt av mig hjälmen på grund av stelfrusna fingrar och duschen, som genomfördes samtidigt med intag av två Enervit-cocosbars, var underbar.

I morgon ska jag träna och äta middag med Idit, en cyklist från Israel. Det blir fint!

2 kommentarer:

  1. Bruttan,
    Jag vill vara där du är!

    /Catta

    SvaraRadera
  2. Just nu tror jag inte du vill det Catta. 5-6grader och regn... Hade det varit ungefär 3ggr så vamt så hade det varit gött :) Hemfärd imoron!!

    SvaraRadera