måndag 26 maj 2014

Vi kan väl samsas om utrymmet?


Det har blivit några bra träningspass de senaste dagarna. Benen har känts bättre och bättre, men idag var var de lite stumma igen. Körde lite korta backintervaller. Det kändes sådär, men tiden uppför backen var bra, så nåt måste ju ha blivit rätt.

Härom dagen blev jag lite besviken när jag körde en av mina "favioritstigar" vid Delsjö-golfbanan. På flera ställen hade någon eller några lagt ut pinnar, grenar och hela döda träd på stigen. Pinnarna var ju lätt att ta sig över, men det andra fick jag stanna och dra undan. Det kändes ganska uppenbart att det var för att hindra cyklar från att ta sig fram på stigen. Jag har sett samma sak på ett helt annat ställe och tycker att det är en tråkig utveckling. Just på den stig jag körde igår har jag mött kanske 2 cyklister och 4 gående på under 10 års tid, så det kan ju inte sägas vara högtrafik på stigen. Tilläggas bör är att det inte är i naturreservat och inte heller någon märkt led. Att lägga stora träd på en stig efter en skymd kurva utför kan dessutom bli farligt om en cyklist kommer i hög fart i tron om att stigen är lika fin som den alltid har varit.

Att agget mot cyklister, både i skog, väg och även cykelbana börjar få oproportionerliga former kan två helt andra händelser idag om vittna. Jag cyklade till jobbet, på min käringcykel på cykelbanan. På cykelbanan vid Heden går 4-5 killar i bredd och tar upp båda cykelfilerna. Eftersom jag inte vill köra på gångbanan använder jag ringklockan så som man enligt lag ska göra. Inget händer och jag plingar igen och nån skriker åt mig "kör på sidan för faaann!! Så där var tacken för att man ville ge folk chansen att flytta på sig. Är det så cyklister som försöker göra rätt blir bemötta, så förstår jag att de tillslut blir rabiata och kör på gångbanor och 2 cm från gående som går där man ska cykla. Inte nog med det,som gör mig allra mest förbannad, min sambo kom hem efter sin kvällscykeltur och berättade att någon tutandes försökt att preja honom av vägen i sin bil strax söder om Släps Kyrka. Prejaren stack därifrån. Jag undrar om mannen i bilen var medveten om vad som kunde ha hänt om tex. min sambos styre touchat bilen, som kom i 70km/h? Hade han varit beredd att ta konsekvenserna av de skador som uppstått på grund av att han var tvungen att uttrycka sitt missnöje av att någon cyklade på vägen. Är det värt att riskera att skada någon, kanske för livet? Vägen är ju uppmärkt Ginstleden och Sverigeleden -en cykeled som man enligt reklamen ska kunna "cykla din egen takt". Det är ju inte särskilt bra om den är full av cykelhatande bilförare.          
Jag bara känner att oavsett om vi är i skogen eller på vägen, hur svårt är det att samsas om det utrymme som finns? Finns det inte saker som är värre än nån som cyklar, så man får vänta i 10 sekunder med att köra om?(fråga dig själv vad du ska göra med de de där 10 sekunderna som du eventuellt kommer att spara, när du istället väljer att köra om 1cm från cyklisten och kanske orsaka en skada och då är de ev. lackskador som blir på din bil den MINSTA skadan). Om det dessutom är en väg som är uppmärkt att vara extra fin att cykla på - borde hänsynen vara ännu större. 

   





1 kommentar: