tisdag 6 maj 2014

Från 1 till 5. Mission accomplished!


Igår blev det gympass med Mackan. Mestadels överkropp och bål, då benen fått tillräckligt under söndagens och behövde vila. Det var ju en och en halv vecka sen senast vi körde i gymmet, så då är man ju rädd för att ha blivit svagare. Men jag började med att slå till med 5 pull-ups och därmed är det målet avklarat. Det var precis på håret att det gick, så nu vill jag kunna göra 5 st "snygga", alltså behöver jag bli ännu lite starkare för att klara det. I februari klarade jag bara en pull-up och jag har aldrig innan klarat mer än så. Ett kvitto på att man med ganska lite, men specifik, träning (1-3 styrkepass/vecka) kan öka sin styrka ganska snabbt, bara man bestämmer sig för det. Är jag då 5 ggr så stark? Nja, i så fall hade jag ju behövt klara pull-up med min vikt x5 (alltså över 200kg till utöver det jag väger), Däremot kanske musklerna som gör denna rörelse är 5 ggr så uthålliga jämfört med innan? Utöver det tävlade vi i vem som kan göra flest bensparkar i Skropionen och jag är grymt nöjd med den med, då jag klarade totalt 42 st (med vila mellan) och utan huvudet i marken. Tidigare har det varit svårt att stå i brygga för mig, då det gjort ont i handleden med titanplattan. Men nu verkar det ha släppt lite efter att jag gjort en massa extra rörlighets övningar. Eller så har jag lärt mig att stå ut med att det gör ont. I alla fall har jag grym träningsvärk i hela ryggen idag. Tack för det! 

Hur som helst, nästa tävling blir ett XCO-lopp i danska SRAM-liga. En rolig och snabb bana med UCI-status. Hade länge hoppats på att få sällskap dit av någon annan cyklist, men då det krockar med Billingeracet verkar det svårt. Men danskarna är ju så snälla, även om det är svårt att förstå vad det säger, så det ordnar sig nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar