torsdag 9 juli 2015

På tur med tre norske gutter!


Idag och igår har jag hyrt ut mig själv som guide till de tre norske David, Henning och Lasse. Jag fick förfrågan av David som bland annat jobbar på SATS i Oslo att ställa upp som guide.
Och man kan ju faktiskt ha väldigt mycket tråkigare jobb. Igår blev det en kortare tur runt Livignodalen eftersom vädret var ostadigt och idag tog jag ut dem på en längre tur.

Det är alltid svårt att veta hur tuff runda man ska göra på ett sånt här ställe och de flesta lederna är extremt fysiskt krävande på grund av branta långa stigningar, man vill ju inte avskräcka eller knäcka nån, men man märker ju om folk är vältränade och vana att cykla och då kan man anpassa turen efter det. Dessutom tog jag en tur som var förlängnings/förkortningsbar beroende på tid och trötthet. Turen gick upp över via en monsterklättring som långa stunder lutar över 20% till Alpisella och ned till Cancano och sedan in i Schweiz  upp till Val Mora (I dalen där de förövrigt pratar minoritetsskråket Rätromanska), där det blev fikastopp. Därefter monsterbacke upp till Buffalora följt av lång utförslöpa tillbaka till Cancano och upp tillbaka över Alpisella igen. Ca 1750 höjdmeter och ungefär 5.30 på klockan exklusive fika. Klättringarna var tuffa, men guttarna var starka och uthålliga.


Jag filmade lite med go-pro:n och här är en förkortad version av nedfarten till Cancanosjöarna. En av mina favvosar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar