måndag 27 juli 2015

Engelbrektsturen avklarad!


Snyggmackan var nöjd efter årets tävlingspremiär. 
Det blev ett blött race igår. Egentligen inte så lerigt, men blött i form av vattenpölar. Det skitigaste racet hittills i år. Jag gillar att tävla i dessa förhållanden, det enda jag inte gillar är att stå på startlinjen och vänta i hällregn. Regnar det under racet gör det inte så mycket, det kan snarare vara en fördel för mig om det blir lite mer tungkört och slirigt, plus att det blir lite mindre pollen i luften. 
Dessutom var temperaturen behaglig, det var ganska varmt trots allt.
Norbergsbanan har tidigare varit känd för att ha massor av grusväg och att den är extremt snabbkörd. I år hade de dock ändrat banan en hel del och lagt till en massa mer stig. Det blev väldigt mycket bättre, stigarna och skogsvägarna var fina och trots hällregnet innan var det inte så lerigt som jag tänkt mig, bara på några få korta ställen var det lera som man sjönk ned i. Arrangörerna har gjort ett jättejobb med att fixa till stigarna, några var helt nya, så nu  är de nog uppkörda och fina till nästa år! 

Jag fick en bra start och försökte ha koll på Hanna och Jennie som var strax framför.Vet ju att de är snabba på såna här lopp och att jag inte är så långloppsvan, så jag tänkte jag skulle känna på tempot lite. I början gick det inte så fort då det var svagt uppför, men sen när det planade ut, kände jag att jag får köra i mitt tempo för att inte spränga mig totalt. Målet var ju trots allt att gå i mål och få bra träning inför Cykelvasan. Körde delvis solo och delvis i en mindre grupp. Det fungerade bra i gruppen, men det var ibland svårt att ligga bakom nån, eftersom det på vissa partier skvätte så mycket lervatten att det var svårt att se, så ibland valde jag att ligga bredvid gruppen för att få bort lite skit från ögonen. Slutade på 3:dje plats i mål, det var väl som jag väntat. Är ändå nöjd att jag inte kroknade och kunde disponera krafterna hela vägen.

Detta var mitt tredje långlopp för i år och jag har medvetet valt att inte köra så många, främst eftersom jag blir så sliten av dem, men även för att xco är lättare att kombinera med Cyclocross och den korta tävlingstid man kör där och för att jag gillar när det är lite mer tekniskt krävande. Jag har märkt att jag ibland får svackor på långlopp, då det blir skitjobbigt och det känns som om jag håller på att totalvägga. Dessa svackor sker efter en viss tid och lyckas jag ta mig förbi och lura mig själv ur den, går det ofta ganska bra på loppet sen. Jag tror att svackorna är dels mentala, men också vanemässiga, typ att kroppen är van att gå för fullt under max en timme och efter det så säger den: hallå, hörru, ska vi inte stanna nu? På cyclocross är det mycket att gå "all in" från början och det är relativt snabbt över, på ett långlopp får jag tänka lite mer, och inte bränna allt krut i början- då  blir det jobbigt!   

Det enda som jag och många damer med mig önskar, är att vi får en egen start. Jag hoppas verkligen det blir verklighet på fler lopp och särskilt Cykelvasan och Marathon SM senare i höst. Jag har pratat med en del tjejer som kör långlopp och många (inte alla, men många) gillar inte masstarterna. Jag tror att man skulle kunna locka fler damer/tjejer till start om man hade separata starter för dam och herr. Kanske inte på lopp där det är 3 damer med, men på de större loppen och på cuptävlingar och mästerskap. Det är ju inte så konstigt egentligen, på xclopp kör man ju oftast så och i andra sporter med. För damerna i topp skulle det innebära en helt annan körning, med full koll på de andra tävlande, mer taktiska tävlingar och mer spänning. Med massstart handlar det ju mycket om vilken grupp av killar man hamnar i på de snabbkörda loppen och man skulle i princip kunna "hyra" ett gäng snabba killar som ger en draghjälp hela loppet (ingen gör väl så, men det skulle kunna vara möjligt och det har hänt på långloppsvärldscuper etc.). För de som är lite längre ned i fälten skulle det innebära lugnare start och mindre risk för påkörningar av de i andra klasser som vill fram i starten och in på stigarna. Jag förstår att det ger merjobb för arrangören med tidtagning och avspärrningar etc. men 20-30 minuter borde inte vara något problem.  Lever på hoppet!    

Nu ska jag ta tag i ett jättejobb: Mackans och mina kläder och cyklar från gårdagen... tur att man är ledig idag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar