måndag 22 december 2014

Inget ess i Essen.

Foto: Tom Prenen

Två tuffa race är avklarade. Ett i Essen och ett i Namur. Två banor med helt olika karaktär, men med lera gemensamt. Det gick väl inte sådär jättebra på något av dem, men Namur var väl ändå det som var bäst, trots blygsam placering. De här tävlingarna kring jul är speciella eftersom det är extra många startande och alla snabba cyklister är på plats samtidigt. Det gör givetvis konkurrensen bästa tänkbara. Jag var stressad i Essen, eftersom jag inte hittade Ignace på parkeringen, det visade sig att han stod på en helt annan parkering, och det var ju inte bara att vända tillbaka, man fick åka runt hela Essen för att komma rätt. Det tog väl en timme eller något sådant. Sen när jag väl hittat honom visade det sig att jag glömt en skiva till hjulet hemma i Sverige - Inte bra eftersom banan var så lerig att köra med en cykel var direkt olämpligt på grund av leran. Det löste sig dock eftersom jag Margreit Kloppenburg hade en extra som passade. Det räddade mig. Loppet i sig gick ok i två varv, då jag låg på 15:e plats, efter det tröt krafterna och jag rasade ned till 20:e. Inte riktigt vad jag hoppats på, men då formen varit kass de sista tävlingarna har jag försökt att sänka ambitionerna något. Nu handlar det om att hitta tillbaka till "flowet och panget" igen.
Namur är en av mina favoritbanor, så det var ett nöje att köra den, trots att den är fruktansvärt jobbig. Brant uppför och utför, lera och kluriga kurvor. Den är så bra! En krasch i starten, som jag med nöd och näppe lyckades undvika, gjorde att jag hamnade långt bak redan i startbacken vilken annars är min starka sida. Så det blev att plocka placeringar, vilket jag gjorde, en 15 st för att vara exakt. Slutade på en blygsam 35:e plats. Det var nästan 60 damer till start, så det känns som någon form av rekord.
       
Nästa tävling är i Heusden Zolder, den är riktigt svår för mig, då jag är dålig på plattkörning på asfalt som det är mycket av där. Hoppas på  bättre form och riktigt mycket lera på resten av banan, så kanske det löser sig.



2 kommentarer: