torsdag 10 oktober 2013

CX-sladd och 20 nyanser av gult.

Vackert i Slottskogen!

Äntligen kom det lite regn som gav lite hala kurvor och tungcyklat gräs. Kurvor är ju som bäst när de är riktigt hala!
Har varit lite sur senaste veckan bland annat för att det börjat göra mer ont i runt det skadade revbenen, men också för lite andra grejer som inte gått i lås. (tydligen ger revbensskador värre ont efter ett tag för att sedan bli bättre) Ett sladdpass på cyclocrossen var precis vad jag behövde för att bli lite bättre till mods! Jag har en egenkomponerad bana som jag kört några gånger på tid. Idag lyckades jag kapa några sekunder på den, trots att den var halare och mer tungkörd än tidigare gånger den testats. Detta gjorde mig nöjd för dagen, skönt eftersom egentligen väldigt sällan är riktigt nöjd. Man kan alltid bli lite bättre tycker jag. Allebikecrossen känns riktigt fin och jag blir mer och mer van vid den. Riktigt stor skillnad känns det när den ska upp på axlen för branta trappor etc. då den ju är minst 1 kg lättare än den gamla, även vid igångdrag känns den mycket kvickare. Skivbromsarna känns bättre och bättre att köra med, men man behöver vänja sig att man köra på ett annorlunda sätt med dem. Hade varit skoj att få en riktig gristävling underlagsmässigt för att se vad de går för då. Men nu ser det dock ut att bli torrt som fnöske i helgen så testet får vänta.


Utöver detta har jag tvättat och krängt av tubdäck för omlimning efter uppmjukning i torkskåpet, till min grannes stora förvåning (Åsa, varför torkar du hjulen i torksåpet??!) Dessutom limmade jag om däck och fälg och blev så snurrig att jag låste in dörrnycklarna i förrådet.

Jag hann även med ett besök Mattonbutiken för inköp av papper och gul akvarellfärg för ett kommande projekt. När jag blir rik ska jag köpa typ allt i Mattonbutiken, det är en av de bästa butiker som jag vet! Är man tex. lite ledsen är det alltid en tröst att gå in där.
Det där med inköp av gul färg kanske låter som en simpel och snabbt avklarad sak, men så är det inte. Det finns nämligen minst 20 olika sorts akvarell-gul att köpa och det extremt viktigt att det blir rätt nyans och rätt kvalité på den gula. Fel nyas kan göra att det blir katastrof. I alla fall är jag väldigt petig med sådant. Särskilt gul är extra viktigt, eftersom den också påverkar grönt, en färg som jag också använder mycket. Tills slut hittade jag min halvtransparenta, något korniga "Lemon deep yellow". Den kostade 65 kr för ca 1x1 cm, ett fynd.
Akvarellfärg är den dyraste av alla färger, om man ser till pris per kilo, men denna lilla kub räcker också i en halv evighet. När jag målar använder jag sällan mer än 12-16 färger som blandas till olika nyanser. Det är allt jag behöver.
Dyrgrip.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar