måndag 3 december 2012

Sen rapport från Roubaix.

 Ludde, Ernst och Manges mäktiga fan-club efter målgång.
Mange in action!

Det blev en 26:e plats på gårdagens världscupsrace. Jag är inte riktigt nöjd med min insats även om det inte var katastrofalt dåligt. Det var som sagt en supersnabb bana jämfört med Koksjide och jag tyckte att den var bra. Det blev några småkracher i starten och jag klarade mig utan missöden, men kom inte iväg så bra som jag ville. Körde dock upp mig placering för placering fram till sista varvet, då jag hunnit bli riktigt krispig och tappade två placeringar. Det var surt att jag bara var 5 sekunder från 25:e platsen och prispengar, men jag orkade å andra sidan inte spurta snabbare än vad jag gjorde. Det var kul att tidsmarginalerna mellan åkarna var mindre den här gången, så man fick kriga precis hela tiden. Jag tycker att jag hade bra flyt på gräspartierna och nedför de branta slänterna, men märkte att jag tappade på de lättåkta delarna. Något att träna mer på alltså. 

Efter mitt lopp fick jag duscha i de legendariska duscharna på området, där ombytesbåsen har namn efter vinnarna i Paris-Roubaix. Tyvärr var vattnet skållhett (konstigt, på cykeltävlingar brukar det ju vara iskallt eller ljummet som är det vanliga) så det var svårt att duscha ordentligt. 

Sen gick jag och höll Anton och Pumpen sällskap i depån. Inga materialfel vare sig för Ludde eller Mange, så det var ju gött. Mange slutade 38:a och Ludde 46. 

Efter det skyndade vi oss för att komma i väg för att hinna med Manges favoritfärja Travemunde-Malmö med avgångstid kl 3 på natten. Avgångstiden är ju aningen obekväm, men den är ju billig, bara ca 1000 kr för 4 pers i en hytt och en stor buss. 90% av passagerarna är långtradarchaffisar.
När vi kom till Malmö såg det ut så här:

En himla massa snö! Vi körde ungefär i knappa 80 mellan Malmö och Göteborg och på vissa ställen var E6:an avstängd, så då gick det ungefär i 30. Men vi kom fram till Götet tillslut och Mange, Ludde och Pumpen fortsatte vidare till Falköping för att byta till gamla hederliga Kalasbussen. Hoppas på att de kommer helskinnade till Falun i natt. Ibland är man nöjd över att man bor i Göteborg. Nu när jag är hemma och inte är i trafiken hoppas jag att det ska komma så pass mycket snö så man kan plocka fram längdskidorna. Kanske redan i veckan?  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar