torsdag 27 december 2012

Hårt i Heusden-Zolder!

Långt bak. Foto Tom Prenen.

Det blev väl inte riktigt något höjdarrace i Zolder för min del. Som framgår av bilden ovan kom jag inte iväg bra starten, körde för snällt och mesigt (vassa armbågar är det som gäller här). Just på den här typen av bana, med supersnabb start på asfalt och skarpa kurvor tidigt i loppet är starten otroligt viktig och man har inte råd att göra en dålig start. Varvade första varvet som 42:a, inget vidare alltså. Jag lyckades plocka 10 placeringar på resterade varven och slutade 32:a i mål, vilket jag inte är särskilt nöjd med, även om uppkörningen var bra. Vann gjorde Marianne Vos, inte helt oväntat.
Det som är roligt i dessa race är att man alltid har någon i närheten att jaga och att man samtidigt är jagad, ett litet misstag kan göra att man  plötsligt tappar två placeringar och en bra körning över ett visst parti kan göra det motsatta, dessutom får man kriga ända in över mållinjen för att hålla sin placering, så man kan aldrig slappna av och köra på säkerhet, vilket är utvecklande.

Extra roligt nu är att det i princip är lika många i damklassen (52) som i herrklassen på (54). Kommande två tävlingar som "bara" är en C1:a har också över 50 startande och startlistan är i princip identisk med gårdagens, så det är två tuffa race som väntar.  

Fördelningen av prispengar och UCI poäng är dock fortfarande i mitt tycke katastrofalt skev i internationell cylocross. I herrklassen får de 50 bästa prispengar. Vinnaren får 5000 euro och som lägst får man 300 euro. Om det är 53 startande, räcker det i princip att ta sig i mål, då det oftast är någon som bryter för att få de där 300. I damklassen får de 25 bästa prispengar. Vinnaren får 1000 euro och 25:an 100. Alltså är en seger i herrklassen värd 5ggr mer än seger i damklassen, trots att det är lika många som kör. Varför då, undrar jag? Ok jag ska vara snäll, UCI har ju faktiskt tänkt jämställt, de har ju bestämt att det ska vara samma prispengar för dam och herr på kommande Cyclocross VM i USA. Oj vilken revolution! En tävling av hundratals tävlingar, det var ju mycket schangtilt. Varför inte ändra reglerna för alla tävlingar på en gång, åtminstone världscupstävlingar? Hoppas på ändring!
Nog klagat om det, jag tror det är bra att sporten växer på andra ställen än de länder som sporten är störst i idag, så det kommer lite nytt blod in i sporten som vill förändra den och göra den mer jämlik. 

Om någon undrar vad jag pysslar med mellan racen så går tiden mest åt till att tvätta cykel, tvätta kläder, torka cykel, torka kläder, äta, surfa, slappa, titta på regnet och se till att benen inte stelnar för mycket. I natt regnade det för övrigt så mycket att det började läcka in från taket. Givetvis precis på datorn. Jag har att tacka min dåliga sömn för att jag hörde det och lyckades rädda datorn och go-pro kameran och ställa en hink under läckan. Har sagt till ägaren som blev förskräckt och lovade att kolla på det.

Imorgon kommer det att bli ett väldigt blött och lerigt race, efter färska rapporter från vänner som cyklat banan idag. Tur att man gillar lera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar