lördag 25 oktober 2014

Crossigt värre!

Foto: Bart Hazen

Det var en lång resa hem, blev nästan lika trött av den som efter Valkenburgracet ovan, men idag på Monarken visade watten på pigga ben igen. Rev av några 70-20 och på slutet några kortare spurter. Det är så bra med Monark, då man kan jämföra över tid och se att man faktiskt kör med mer belastning på men ligger på samma puls som för några veckor då man orkade mycket mindre motstånd.  Det behövde jag. Imorgon körs det introcross här i Göteborg, men jag jobbar på Gamla Ullevi då och missar den tyvärr. Får väl åka ut och sladda lite för mig själv.

Fick hem senaste numret av Bicycling häromdagen. Det känns riktigt hedrande att jag fått en av mina bilder publicerade på samma uppslag som Styrbar! Jag funderar på att trycka upp bilden och nån mer cykelbild som vykort och kanske nåt större format, Nån som skulle vara intresserad av något sådant? Och i så fall, vad skulle ni kunna tänka er att betala för säg 10 vykort eller ett tryck i A3-format? Ge mig gärna tips på vad jag ska göra! 


Nästa race blir Koppenbergcross en riktigt tuff och backig bana som jag körde förra året och gillar. Jag gillar den ännu mer i år då, de som första UCI-lopp i Europa har lika mycket prispengar till damerna som till herrarna, det vill säga 5 gånger mer än vad UCI har som lägsta nivå för damklass i Cyclocross idag. All heder till dem, de har verkligen gjort ett superjobb och tagit ett steg mot en mer jämställd fördelning av prispengarne, men är det inte lite konstigt att någon i Europa inte kommit på detta tidigare? I USA kör man till exempel med samma prispengar för de bästa sedan länge på jättemånga tävlingar. Jag hoppas verkligen att Koppenbergcross kan få fler arrangörer att inse hur skev fördelningen är. 
Detta får mig så klart att tänka på en diskussion på facebook om fördelningen av prispengar på nästa års C1:a i mtb som ska köras här hemma. Någon hade ifrågasatt varför damernas prissumma var lägre och då hade SCF: svarat att det var UCI:s regler som var så -vilket man i sin tur kan tolka som att eftersom SCF hade UCI:s regler om prispengar i ryggen, så behövde inte tänka på att göra något åt det.
Grejen är att denna regel så klart inte förbjuder någon att ge mer prispengar i ett lopp, det är en miniminivå. Hade inte SCF: precis arbetat fram nån slags jämställdhetsplan, just för att förhindra just denna typ av ojämlikhet? 
Ett vanligt argument i denna diskussion är att vi damer är så få på startlinjen och därför ska den som vinner få mindre prispengar. Argumentet håller dock inte ända fram, tycker jag. Jag har kört ett flertal tävlingar i Belgien, där startfältet på damsidan varit större än herrarnas. Fick vi då den dam som som vann mer pengar än herren? (vilket hade varit det logiska i denna argumentation) -Nej så klart inte. Varför? Jo för att det är inte där problemet ligger, utan i det sätt som kvinnor och mäns prestationer i sport ofta värderas.  

4 kommentarer:

  1. Men det har inte med det att göra, det handlar väl om marknadsvärde? Arra en tävling med Sven Nys tex så kommer det mer publik, tv, mer reklampengar osv. Jobba med att öka marknadsvärdet istället för att fastna i nån sort jämställdhetsfråga när det inte handlar om det. Man får se på det ur ett underhållningsperspektiv, Lady Gaga är kanske inte en bättre musiker än säg Peter Lemarc men hon drar mer publik/sponsorer och får därför mer betalt.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att du är anonym, det förtar diskussionen en del, men ok, du är väl blyg ;)
    När det gäller Sven Nys så har ju han utöver prispengarna, även startpengar ca 15000euro per tävling, så jag tycker allt att hans marknadsvärde kompenserats med råge.
    Prispengarna tycker jag ska spegla själva prestationen i själva loppet som cyklisten kör (rent sportigt). Det finns ju tex lopp där det inte är någon publik alls, varken i dam- eller herrklassen och ändå är det prispengar till vinnaren. Där står ju ingen för underhållningen. Ska det vara 0kr i pris då?

    Jag håller inte med dig att det inte är har med jämställdhet att göra, men det finns givetvis många sätt att vända och vrida på det hela och det tycker jag att man ska göra. För mig ser jag det som en spiral det ena ger det andra osov. Det är inte antingen eller Jämställdhet och marknadsvärde utan både och. Säkert en hel del massa andra faktorer med.

    Mycket av det hela handlar om vana och att cykel styrs av folk som är "gamla i gemet" och gör som de alltid har gjort tror jag.

    Har man varit nere i Belgien och kört som dam så är ojämställdheten väldigt tydlig, marknadsvärde eller ej.
    Det finns massor av Belgare som även skulle vilja se damklassen i sin helhet i TV, men man får bara se ett sammandrag
    Om man väljer att lägga damklassen tidigt på förmiddagen, som många arrangörer gjort (men som nu inte är tillåtet enl UCI) då ingen vill komma och dricka öl, så är det inte så lätt att öka det där marknadsvärdet. Inte heller om man får parkera på en speciell damparkering 1 km från tävlingen där ingen hittar en, trots att det finns plats nära tävlingen. Herrarna parkerar inne på området. Om arrangören väljer att endast skriva om vilka herrar/U23/junior som kommer till start och bara dessa resultatlistor på sina hemsidor så är det också svårt att synas eller att väcka något intresse bland allmänheten. Eller när arrangörerna uttryckligen säger att de egentligen inte vill ha någon damklass. För det är för "jobbigt".

    Jag tror att arrangörer + UCI spelar en jättestor roll här. Visar man sporten på ett jämställt sätt, kommer den att uppfattas som jämställd så småningom. Visar man damer som idrottar, kommer intresset och efterfrågan att öka, vilket i sin tur kommer att gynna idrottarna som får högre marknadsvärde. De har stor makt här, liksom medias framställning av idrottare.

    Men givetvis går det framåt, för några år sedan fans det knappt några CX-tävlingar att köra och för ännu längre sedan var det uttryckligen olämpligt för kvinnor att ens cykla eller sporta. Det är bara så frustrerande att det går så oerhört långsamt.

    SvaraRadera
  3. Jag heter Anders vad nu det kan spela för roll? Det jag tycker problemet med ditt tänk är att pengar ska fördelas ur något sorts rättvise perspektiv och så är det ju verkligen aldrig. Det är tex jobbigare att vinna VM guld i orientering än att vinna en golftävling men ändå får golfaren 10000 ggr mer pengarna! Det är inte rättvist i sport, ju fortare man inser det kan man göra något åt det. Kolla på längdskidor, Kalla o Björnen tjänar massor med pengar, inte för att det är mest rättvist så utan för att någon anser att det är värt det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det spelar stor roll för mig att den jag diskuterar heter något och är en person :)
      Jag är väl medveten om att det inte är rättvist i sport, jag har sysslat med idrott och tävlat sen jag var 16 år. Men jag tycker faktiskt att idrott kan och borde bli mer rättvis och jag förstår att vi inte tycker samma i frågan. Det är helt ok, det hade varit tråkigt om alla hade samma åsikt.

      Jag vet att det jobbas mycket på olika håll för att de som cyklar i damklass att få mer pengar, att "öka marknadsvärldet" som du skriver. Men den där "någon" du nämner är inte så lätt att påverka som man kanske tror, det går helt enkelt väldigt trögt. Det finns väldigt mycket gamla invanda mönster och saker som görs av "gammal vana". Jag tror att ett sätt att påverka är att göra folk uppmärksamma på detta. Just cykel verkar vara väldigt trög och traditionell, förutom de "nyare" disciplinerna.
      När det gäller skidor så visas det väldigt mycket skidor i TV, både dam och herr, vilket givetvis gör att det finns mer pengar där. Längdskidor är en traditionell sport i Sverige. Vi som gillar cykling vill ju givetvis att det ska visas mycket cykling i TV för att populariteten ska öka och i slutändan generera mer pengar till de som cyklar så att dessa kan satsa mer på sin idrott. Samma spiral fungerar på damer som cyklar eller på vilken idrott som helst.

      Radera