torsdag 17 juli 2014

XCOSM-Test!

Så här trött blev jag efter SM-banan. Tur att man har hängmatta.
Idag blev det tur och retur till Hallby utanför Jönköping för test av helgens SM-bana i Cross Country. Tävlingen för Dam Elit går på söndag, men hela SM arrangemanget drar igång redan i morgon med sprint, XCE. Jag har valt att inte köra sprint, främst för att jag anser mig vara för långsam på att köra två minuter max, men även för att sprinttävlingar tenderar att bli väldigt utdragna och tar mycket energi, i alla fall för mig. Sen jobbar jag i morgon med.
Hur som helst jag körde några varv idag på XC banan och det kändes skönt att få gasa på lite. Jag gillade banan skarpt. Arrangörerna har gjort ett jättefint jobb med att få till en bana som är både teknisk och fysiskt krävande. Huvudet måste vara med, även på de mer lättkörda partierna, eftersom det är torrt och löst på sina ställen. Det är en hel del branta om ej inte jättelånga stigningar och det i kombination med många igångdrag gör det lätt att köra sig helt stum redan efter ett par varv om man gasar på alltför mycket i början. Det var ju två omtalade sektioner på banan och jag tyckte att "Kings landing" gick bra att köra, men jag kommer troligen välja B-linjen på "The Wall". Hoppet i sig är inte så högt, jag har övat på högre hopp hemma, men då har det varit landning på platt mark eller svagt utför. Här är det rätt brant utför i landningen, vilket gör att man flyger långt. Jag ser ingen prestige i att köra hopp eller inte, men det är ju några sekunder man kan spara på det, så lite sugen blir man ju att försöka och det såg ju väldigt enkelt ut när jag tittade på de som körde det idag. Känns dock dumt att lägga så mycket energi på en enda grej innan ett SM, bättre då att öva på denna typ av landningar i lugn och ro hemma.
Jag tycker att det är roligt att två så relativt sett, korta sektioner av en bana har blivit så omtalade. Det är ju ett utmärkt sätt att få uppmärksamhet kring ett evenemang. Man kan ju gissa på vilka ställen det kommer att stå mest folk och titta.

Kroppen kändes helt ok och det var kul att träffa en massa bekanta ansikten igen.
Dessutom. Jag har skaffat chip. Känner mig lite som en förrädare, det är ett danskt chip. Danska chip kan man betala årsvis, det tyckte jag var bra jämfört med att punga ut med allt på en gång. Hoppas de får systemet att fungera till helgen så man inte köpt i onödan.


I morgon blir det jobb på Gothia Cup igen. Det blir bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar