torsdag 24 juli 2014

SM test igen - The heat is on!




Har unnat mig två lugna dagar med bad både i hav och sjö efter XCO-SM. Det är ganska hysteriskt vid alla havsbadställen i närheten av Göteborg just nu, eftersom alla vill svalka sig i havet. Vi tog här om dagen istället en tur upp till Delsjöområdet för att testa Västralångvattent, vilket kan rekkomenderas om man vill ha det lite lugnare. Igår blev det provkörning igen av söndagens långslopps SM-bana i Alingsås i sällskap med bland andra Jennie Stenerhag som är regerande Svensk mästare bland damerna i disciplinen. Förra gången vi körde den väggade jag ju ganska hårt på andra loopen efter att ha sprätt på ordentligt på första loopen, så det kändes skönt att jag denna gång hade energi kvar till alla 6 milen. Sex mil låter kort, men det är en hel del backar att bita i, inga cykelvasemil på tyngsta växeln alltså. Jag använde 32-42 kombon några gånger, inte så vanligt på ett långlopp i sverige. Då det var riktigt varmt och jag bara drack en liter under de tre timmarna vi körde var jag dock riktigt törstig resten av dagen.


Nu när vi har värmebölja haglar det ju tips om hur man bäst svalkar sig och det bästa är väl att dricka mycket och hålla sig i skuggan eller nära havet och inte göra så mycket som är ansträngande om man nu är ledig. Det är väldigt olika hur känslig man är för värmen, personligen tycker jag att det är skönt med runt 25 grader och störs inte så mycket av det, men när temperaturen kryper över 30 gradersstrecket börjar det bli jobbigt att sova ordentligt, träna hårt och tävla för min del. I natt drog jag ut en madrass och la mig på balkongen, det var riktigt skönt. Jag sov inte så mycket bättre ändå, men fick i alla fall svalka.  

Tränar man på elitnivå är det ju lite svårt att hoppa över träning på grund av värmen. Har man svårt med värmen kan man köra på morgonen eller kvällen, som mtb-cyklist brukar det fungera rätt bra att hålla sig i skogen där det är skugga. Ibland kan det dock vara en idé att träna när det är som varmast, om man tex. behöver vänja sig vid värmen för att en tävling går mitt på dagen (vilket det ofta gör här hemma) Igår körde vi ju ungefär vid den tid som loppet ska gå av stapeln och då får man lite hum om var solen ligger på och hur varmt det kan komma att bli.

Att dricka mycket under och efter träning är A och O, när det är så varmt som det är nu och under så lång tid, kan det vara bra med tillskott av Magnesium och kalium, om man svettas mycket och vet med sig för att man har lätt för att få kramp. Dricker man litervis med bara vatten kan man faktisk få en obalans av salter i kroppen, inte bra!     

En del har svårt att dricka mycket vatten och då kan det vara på sin plats att smaksätta vattnet eller dricka saft (konstgjorda sötningsmedel tror jag dock inte är så bra), det viktiga är att man får i sig vätskan i detta fall och det brukar vara lättare om man gillar det man dricker. Alkohol bör dock drickas med måtta tycker jag, då det både torkar ut kroppen ännu mer och gör att plusen stiger mer. Kroppen har nog med att kyla ned sig och återhämta sig efter hård träning (det är därför vilo- och arbetspuls blir högre i värmen).  Sist men inte minst, glass och melon tycker jag man kan unna sig mycket av när det är över 30 grader varmt. Det händer ju så sällan i Sverige det sker!

Nu ser det ut som om det kommer att bli lite svalare väder på söndag och kanske lite regn. Eftersom vi nu vant oss vid 30 grader kommer 25 grader att kännas riktigt svalt och skönt. Ett ler-race i 25 graders värme hade dessutom jag tyckt varit riktig kul! Men ok, det blir lättare med torrt och fint väder.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar