onsdag 11 september 2013

Kul!

Passa er för Alle  på crossbanorna i höst!!
Idag har det tränats Cyclocross här i Götet! Ett stort gäng i alla åldrar från förstagångscrossare till elit körde vid Slottskogvallen. Det var första gången jag satt på en cross sen ungefär februari. Till en början kändes det väldigt ringrostigt men efter lite svängar och utpysande av onödig luft i däcken blev det bättre. Det var kul, fartfyllt och bitvis hårt. Gillar grejen med att man blandar olika nivåer på en och samma träning, det går ju alltid att dela upp sig. 
Mtb-säsongen är väl inte riktigt slut än för min del, men en stor anledning till denna tidiga crosspremiär är att jag åker till Kina på tisdag. Jag har genom, en intresseanmälan, lyckats bli inbjuden att köra Kinas första Cyclocrosstävling någonsin. Först trodde jag att jag skulle bli ensam i Kina, men sedan visade det sig att Jens Westergren, Fredrik Eriksson och Jens far också ska dit, liksom ett litet landslag med Ludde och Martin + Björn "Veloman72" Rundström som ledare. Så vi blir ett härligt litet gäng som får försvara det blågula färgerna i Kina, blir riktigt skoj. Så därför tänkte jag att det kan ju vara bra att köra lite cross innan jag åker och få bort den värsta ringrostigheten. 

Jag får biland frågan om vilken disciplin jag gillar mest att köra, Cyclocross eller Crosscountry. Har funderat en del på det och kommit fram till att båda är lika roliga fast på olika sätt. Jag skulle kunna växla mellan de båda disciplinerna hela året tror jag! Variationen i sig är en del av det roliga, men diciplinernas olika särarter (Crosscountry= tex. tekniska moment, längre backar och möjligheten till storslagna träningsturer i olika slags natur och Cyclocross= tex. mer fart, kort, intensivt och ibland hjulsdjup lera) är viktiga grejer. Båda är sjukt fysiskt krävande och just sjukt fysiskt krävande grejer är sådant jag faller för.
Internationellt sett är Cyclocrossen är dock väldigt långt efter då det gäller jämställdhet (om man bortser från USA) jämfört med Mountainbike. Men mer om detta någon annan gång!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar