söndag 2 juni 2013

Seger i MTB Beskidy MTB Trophy!

Man kör väl mysbyxestuket på pallen! Hade shorts som enda alternativ men det var svinkallt så vad för man?

Idag var det riktigt tungt på morgonen. Kroppen gjorde ont lite överallt och det där härliga illamåendet fanns där redan innan frukost, jag fick i alla fall i mig lite yoghurt och flingor. Jag kände att jag är glad om jag tar mig runt idag utan väggning. Eftersom jag hade ganska stor marginal till 2:an i totalen var målet att ta slutsegern och då gällde det att inte klappa igenom totalt eller få några större mekaniska problem. Kunde jag dessutom vinna sista etappen med hade det varit en bonus förstås.

Jag försökte hålla igen lite i starten, men det var svårt, då den 7 km långa klättringen i vanlig ordning bitvis var så brant att man var tvungen att gå på hårt för att slippa gå av cykeln.Gå av cykeln ville jag gärna undvika  i så stor utsträckning som möjligt då hälsenan ömmade mest under gång. Jag fick i alla fall en lucka på ca två minuter i backen och sen gick det brant utför på single tracks och jag ville köra på mer men hamnade bakom ett gäng cyklister som höll igen en hel del. Jag måste ha fått en smäll eller något på bakbromsen, då den började låta som bara den och ligga emot skivan. Så jag stannade och mekade en stund med det och då kom givetvis nästa dam ikapp och förbi.
Hamnade istället 1-2 min bakom henne, vilket var lite surt. I slutet av nästa långa backe var jag dock i kapp igen, men tänkte att jag inte skulle göra några större ansträngningar att skaka av mig henne, så vi körde ihop till och från efter det. Ingen var pigg nog för att orka  försöka ställa av den andre verkade det som. Jag låg på hjul in på upploppet, men jag hade ingen power att spurta med vid det laget, så jag kom in ca 3 meter bakom henne. Helt klart var hon en värdig vinnare idag, då hon körde mycket sportsligt i slutet och till och med ropade och saktade in när jag fortsatte rakt fram på ett ställe där man skulle svänga. Inte många skulle ha gjort så!

Man ser det inte, men här var det riktigt slirigt emellanåt!

Mackan kom idag in några minuter efter mig och var väl nöjd att han grejade alla etapperna han med.

Dagens etapp var ju förkortad en del på grund av vädret, men det var nog de finaste stigarna av alla dagarna idag. Riktigt härliga, snabba utförslöpor i skogen och jag kände att jag vågade släppa på mer och mer utför, jag har ju varit ännu mer försiktig/feg än vanligt efter frakturen i handleden. Trött var man ju givetvis nått så djävulskt, men det blev ingen väggning. Jag tryckte i mig tre Enervit liquid under etappen som tog runt 3.15, det är rätt mycket, men jag tror att det var det som räddade mig från väggning, matintaget har ju som sagt inte varit optimalt under loppet. Ryggen gjorde lite ont, men blev inte värre än under gårdagenNågot annat jag känner tydligt är att jag behöver träna upp överkroppen mer efter skadan, jag blir väldigt trött i armar, axlar och rygg vilket givetvis påverkar förmågan att köra bland annat utför.

Den mentala biten på sådana här utmaningar är alltid intressant. Beskidy MTB Trophy beskrivs ofta som ett av de tuffaste etapploppen man kan köra på mtb. Inte för att det är många dagar, utan för dess tekniska banor och alla höjdmetrar. Som jämförelse är Cape Epic 8 dagar med 15000 höjdmeters klättring, medan detta lopp är 4 dagar men med ca 11000 höjdmetrar. Det är mycket stigning på dessa få dagar! Under de väderförhållandena vi hade här blir tävlingen lite mer av Adventure -typ och man är efter några etapper glad bara man kommer i mål. Och ja, det är mycket känslor under ett sånt här extremt lopp. Man vill bryta flera gånger, man vill bara sätta sig i en slänt, man vill gråta, man vill bara skrika, man vill slå till någon. Men så finns de där stunderna när man njuter av stigen, eller när man kör om någon, eller när man känner sig stark och har flow.

I mål såg man idag bara glada, lättade miner och alla är väl egentligen mer eller mindre vinnare i en sån här tävling på sitt sätt. Jag är oerhört mer imponerad av de som åkte runt på 7-8 tom 9 timmar varje dag, på cyklar med V-bromsar och knapt fungerande gafflar, än av oss som kör på det bästa materialet med god fysisk form.

I morgon ska jag inte cykla i alla fall, det ska för en gångs skull bli skönt!

5 kommentarer:

  1. Grattis! Har verkat tufft, bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Tack, Jo det kan man lugnt säga!
    Jämförde precis segertiden från damernas långa lugnet 61 km med min från sista etappen här som var 46km (som ändå var mest lättkörd av alla fyra) runt 2,30 på lugnet här ca 3,15 -lite skillnad!

    SvaraRadera
  3. Great result!

    SvaraRadera
  4. Grymt, blir ju faktiskt sugen på att köra ;)

    SvaraRadera
  5. Tack! Tävlingen kommer att gå senare nästa år, så då kan det finnas hopp om torrare väder :)

    SvaraRadera