torsdag 30 augusti 2012

Vilken typ av cyklist är du?

Åjo, lite farlig kan jag nog se ut. Ibland. Fantastiskt foto, tagit av: Valentin Baat-Forsell

Idag lyckades jag pricka träningen så den var klar precis innan det började regna på riktigt. Det blev ett ganska varmt träningspass i Skatås och i skogarna kring Delsjö golfbana. Man kunde köra utan benvärmare så det var gött. Testade lite av stigarna som Västgöta Cupen ska köras på näst nästa helg. Det var fint. Lite mer regn så kan det bli riktigt halt och fint :)

På vägen till träningen hände något roligt och rätt intressant, som jag skrev om på Facebbok tidigare idag. 
Jag åkte genom stan på min mtb och iklädd  mina vanliga träningskläder. Jag stannade vid ett övergångställe för att folk skulle gå över, men stod och balanserade istället för att klicka ur. Då ser jag en tjej som pekar på mig där jag står och balanserar och pratar med sin väninna. Jag hör halva meningen: "... ja, typ DEN DÄR typen av cyklister.." Jag fick givetvis huvudbry och funderade hela träningspasset på vilken typ av cyklist hon tyckte att jag var. En ful eller snygg? Snabb eller långsam? En med hjälm eller med cykel värd dubbelt så mycket än vad hon tjänade i månaden? Jag skulle ha stannat och frågat, men det är ju sådant man kommer på när det är för sent. Man vill ju tro att hon såg just DEN typen av cyklist som jag fick representera var en cyklisttyp hon såg som positiv. 
Tyvärr så tror jag inte det var så i detta fall. Det på går nämligen någon form av debatt/ordkrig om trafiksituationen i Göteborg just nu, troligen i samband med de kommande vägtullarna. I denna debatt har just cyklister och hur cyklisterna cyklar i stan, fått väldigt mycket skit och då särskilt cyklister som ikläder sig någon form av träningskläder anses som extra farliga och hänsynslösa av gångtrafikanter och bilister. Jag är helt övertygad om att det var typen hänsynslös, snabbcyklande galning som jag fick representera för de där två tjejerna, vilket gör mig lite ledsen, eftersom jag oftast kör väldigt försiktigt i staden och tar hänsyn till både bilar och gående. Främst för att jag själv inte vill orsaka olycka eller bli påkörd heller för den delen.
Själv uppfattar jag det hela mest som en "alla-kastar-skit-på-alla-debatt". När man är bilist stör man sig på cyklister och de som går, när man går stör man sig på bilister och cyklister och när man cyklar är bilister och gående det värsta som finns. Man ser utifrån sitt eget perspektiv, jag gör det också och tycker många cyklister och bilister är rätt vårdslösa när jag går.

Vad som förundrar mig mest är vilken ilska och förakt någon som cyklar kan väcka och vilken låg nivå vissa håller i sina resonemang. En bilist skrev i en kommentar till någon artikel i ämnet något i stil med "jag ska minsann se till att göra livet surt för alla cyklister" En sådan inställning hos någon som kör bil känns ju rätt livsfarlig och inte minst omogen. Vill man verkligen på fullaste allvar köra på någon annan med flit? I så fall är det inte konstigt att det startas krig runt om i värden. Om en stackars cyklist kan väcka så mycket hat, menar jag.

Det känns som om problemen och arrogansen i trafiken blivit större och en av orsakerna tror jag vi som gående, cyklister och bilister gör andra saker samtidigt som vi går, cyklar eller åker bil. Det sms: as, rings, äts, dricks facebookas, twittras, googlas och lyssnas på musik i lurar och gud vet vad vi gör. Vi har mindre uppmärksamhet till vår omgivning, vilket ökar missförstånd och olycksrisker i trafiken.

Andra orsaker tror jag är att stan inte är anpassad på ett bra sätt för att gående, cyklister och bilister ska kunna samsas. Att det ska gå lätt att ta sig fram med bil är ofta prioriterat och det är någon slags tradition i Sverige att störst med motor går först (jämför med tex Holland och Danmark) och när man då ska bygga ut för cyklisterna fungerar det inte eftersom bilisterna blir irriterade på att det blir krångligare att ta sig fram. Dessutom är det ofta otydligt skyltat för cyklister och man åker fel eller bryter mot trafikregler eftersom man inte vet bättre. Cykelbanorna är ofta för smala och otydligt markerade så att gående tror att det är trottoar och så blir de arga med.
Sen tror jag inte trafikverket har hängt med i cykelutvecklingen de senaste 20 åren. Många moderna cyklar kan köras mycket snabbt, även icke tvävlingscyklar men cykelvägarna anpassas fortfarande för att man cyklar i 10 km i timmen och går i uppförsbackarna. Jag har till och med läst att man vill sätta upp farthinder på vissa ställen i stan för att minska hastigheten för de som cyklar, vilket går helt emot vitsen med cykeln som ett snabbt och smidigt transportmedel i stan och en möjlighet för långpendlare att också få bra träning.

Det talas om att cyklister ska använda skyddsväst utöver hjälm, vilket känns helt fel det med. Är det inte bättre att bygga cykelvägar, bilvägar och gångvägar säkrare för att minska olycksrisken istället? 

Sen finns det faktiskt cyklister som cyklar riktigt dåligt och är omogna rötägg, precis som det bilister och gående som är omogna rötägg. Om man ser till sig själv, slutar hata och ha förutfattade meningar om sina medtrafikanter (de är ju faktiskt inte mottrafikanter..) och försöker förbättra sitt eget beteende först, så tror i alla fall jag att det blir mindre konflikter!
 ...Annars tycker jag faktiskt att jag ser rätt snäll ut! Ännu ett fantastiskt foto av: Jahn Ekman

6 kommentarer:

  1. Farthinder på cykelbanan... Då har man glömt varför man har hastighetsgränser, dvs för att öka säkerheten Farthinder brukar ju för cyklister ge en liten fartminskning, men också en av de främsta orsaken till singelolyckor, vilket ju var det man vill undvika med hastighetsgränser :-)
    Rätt mätetal för om farthinder är effktivt är inte att mäta om hastigheten sjunker, utan om antalet allvarliga olyckor minskar...

    Peter

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis menade hon:
    "den där typen av cyklister som behärskar sitt fordon med bravur och stannar vid rödlysen och följer trafikregler".
    Just nu så cyklar jag till Öjersjö, typ 300 m på väggrenen på Partillevägen mellan G:a Prästvägen och Partille kommunskylten. Jag cyklar utanför linjerna och trampar på som en liten blå men attans vad lastbilar och personbilar kör nära. Om de bara ligger bakom i några sekunder till så hinner jag in på P-fickan och de kan köra om lugnt, men NÄEJ, om ska dom. Snart ligger jag väl i diket, har ju klarat mig oskadd i 4 veckor!

    SvaraRadera
  3. Ja, men man kommer ju kanske fram 10 sekunder snabbare om man inte väntar... Undrar vad de som kör så tänkt göra med all denna tid som sparas och om det är värt att riskera någons liv för det... Nej, skärpning och hänsyn behövs!!

    SvaraRadera
  4. Jag förstår av ditt resenomang att du är en duktig hänsynstagande cyklist och ett föredöme för alla cyklister, bilister och fotgängare.

    SvaraRadera