fredag 13 januari 2012

Jag komma Svenska!

Så var det det där med Spanskan. Jag har ju varit rätt många gånger i Pozo och även fastlandet (Spanien) ganska många gånger. I Pozo,som inte är någon turistort, pratas till största del Spanska och en promille kan Engesla. Som längst har jag varit här nere i en månad i sträck och då kan man ju tro att jag lärt mig en del av språket. Så är dock icke fallet. Pratar de enkelt och tydlig kan jag dock förstå en del.
Det går ganska bra så länge man ska ska säga hej och tack eller om det ska beställas kaffe, vatten eller kanske en ostbaguette. Sen blir det svårt och fel. Här om dagen frågade en tjej som jobbar i en av byns två restauranger saker som vilket land jag kom ifrån, hur länge jag skulle stanna i Pozo,m om jag surfade och var de två killarna som var med innan tagit vägen.

Det jag svarade skulle väl med svensk motsvarighet låta något så här:
Var kommer du ifrån? -Jag komma Svenska!
Hur länge stannar du? -Tre dagen. I Sverige kallt.
Vindsurfar du? -Cyklar i bergen
Var är de två killarna? -De åker hem. Med flygen.

Det är kanske så det är att vara invandrare. Man försöker att prata, men det låter skit helt enkelt. Bra att få känna på det i alla fall. Idag höll samma servitris på att skratta ihjäl sig, när jag skulle beställa en maträtt som hette "Chachonda" och uttalade det som jag trodde. Inte alls rätt. Vad det sen betyder får ni kolla upp själva.. Kul att man kan roa någon i alla fall.

I morgon blir det hemfärd. Enligt Apollo så stänger check in 2 timmar innan avfärd. Lite konstigt, eftersom de flesta andra check indiskar brukar öppna 2 timmar innan avfärd. Vi är ju inte i Israel nu, där den nogranna  säkerhetskontrollen gör att man behöver minst 3 timmar på sig att checka in.  Som vanligt tror jag att de tänkt igenom det och att de försöker lura oss. Genom att checka in tidigt, går vi omkring i avgångshallen och blir hungriga, kaffesugna eller ölsugna. Och så måste vi handla i taxfree också. Sprit, parfym cygaretter och meningslösa souvenirer. Överhuvudtaget är det mycket fokus på att man ska dricka hela tiden och köpa alkohol då det gäller charterresor. Det är drinkpaket på menyn, taxfreeerbjudanden, få en kasse med beställd sprit vid sin sittplatspå både ut-och hemfärd och gud vet vad till höger och vänster. Jag tycker inte om det.
Skulle aldrig falla mig in att ta mig en öl eller drink kl 07.00 innan flyget går. Fy vad äckligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar