måndag 22 juni 2015

Helgen: Styrsö, premiärdopp och Isaberg!



Helgen blev mer händelserik än väntat. Kanske ska man alltid ställa in sig på att det ska bli fult väder? Vi höll oss som väntat i stan på midsommarafton, men eftersom vädret på eftermiddagen var bra mycket bättre än det som förutspåtts, blev det en tur till Slottskogen, med fika och koll på midsommarstången. Det var fullt med människor som firade midsommar där och det var en härlig blandning av folk i alla åldrar och med olika ursprung. Det spontandansades, grillades och mystes. Bra och lugn midsommar.  

På lördagen var det ännu finare väder och vi drog ut till Styrsö -en av mina favoritöar. Vi traskade en bra sträcka på ön, fikade och Mackan premiärbadade efter att ha blivit mutad med en glass. Det var ca 14 grader så jag nöjde med att dokumentera det hela på film. (Finns på facebook). För att jag ska bada bör det vara minst 20 grader i vattnet. 



Igår fick vi ett tokryck och styrde kosan till Isaberg där årets SM i XCO ska köras om några veckor. Har läst och hört mycket gott om både SM-banan och hela området. Vi blev först lite oroliga när GPS:en först inte hittade Isaberg och sedan hittade det plötsligt. Ganska snabbt efter Borås kom vi in i djupa småländska skogar, rätt mysigt. Kor på vägen var det med, precis vad jag förväntat mig! Det var rätt mycket längre till Isaberg än vi trott, men när vi väl var framme såg det ut som om det lika gärna kunde vara nån stans i norra delen av landet. 


Det var också fullt av cyklister där redan som firat midsommar där. Ganska coolt det de byggt upp där. Vi körde några varv på SM-banan och rekade lite av det som behövde rekas. Banan liknar lite de banor man kan stöta på i Schweiz och Österrike med en lång serpentinbacke upp, snabb, ganska brant backe utför, lite på platten och sen upp igen. Här har man dock jobbat på att få andra halvan på banan riktigt rolig, händelserik och modern, vilket gjorde den bra, riktigt bra. Banan är konstruerad så att i princip alla kan ta sig runt den, (det är bara ett hopp som är rejält högt, men det finns ett litet vid sidan), det går att köra lugnt och försiktigt. men är man duktig att hantera cykeln och åkstark samtidigt kan man köra snabbt.  

Det är ett hästjobb som lagts ned för att få till SM- banan och resultatet är imponerande tycker jag. Jag vet att en del tycker att den är lite lätt tekniskt, men jag kan lova att vill man köra fort i kurvorna och "guppen" på fältet blir det riktigt svårt. Och de som behärskar detta kommer att köra riktigt, riktigt fort här. Den långa klättringen kommer också ta ut sin rätt med och kör man sig slut i den, kommer det i sin tur påverka tempot och tekniken på övriga delen av banan. Varvet gick rätt snabbt att köra när jag körde strax under maxfart och jag räknar med att den/de snabbaste tjejerna bör köra 1.30-2 minuter snabbare än mig/varv (de tillhör världseliten= kör skitsnabbt). Räknat på detta borde det bli 6 varv om tävlingstiden ska bli strax under 1.30. 
Det pratas om 5 varv, men jag tror att tävlingstiden kommer att bli ned åt 1.10 då och det är för tok för kort för ett mästerskap. Man kommer nog vara rätt mör efter 4-5 varv, men så är det ju jämt. Kör man 40 minuter är man krispig efter och kör man 3 minuter är man krispig efter 2 (eller kortare).   

Hade gärna stannat några dar här och testat de andra stigarna kring Isaberg. Verkar vara grymt bra.

  

Rätt skön helg hur som helst, många olika saker av olika slag. Idag ska jag träna och fixa lite grejer och ladda för morgondagens monsterjobbpass på 1D på Ullevi. Lär bli galet det!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar