lördag 12 april 2014

"Öka lite i taget..."



En successivt ökad längd på träningspassen är det som åtminstone jag brukar rekommendera när det gäller långpass. Långpassen för mig det senaste halvåret kan räknas på två händers fingrar tror jag. Sen CX-säsongen tog slut har det längsta passet på hojen varit runt 3,5 timmar, vilket i distanssammanhang är rätt kort enligt mitt sätt att se det. Eftersom jag ska köra etapplopp i mitten av maj tänkte jag att jag skulle försöka få in några längre pass för att inte vägga totalt efter första dagens första timme. Öka långsamt alltså. Så då var det ju en utmärkt idé att cykla till Allebike i Alingsås och hem igen för att hämta mitt pris som jag vann under deras mässa (en start i GBG-girot som Mackan ska få). Mackan hängde glatt på. I medvind längs, banvallen på asfalt, grus och skogsstig med trögrullade däck tog det, med lite felkörningar och kisspaus runt 2,5 timme. Åt ett håll alltså. En mugg kaffe slank ned på Allebike och sen åkte vi hem och fick en härlig motvind som blev hårdare ju närmare vi kom Götet och i Partille började det regna rätt friskt med. Trots det var vi hyfsat pigga, men tillbakavägen tog minst 20 min längre och klockan slutade därmed på runt 5.20. Jag lever tydligen inte som jag lär. Men jag måste säga att jag har varit oerhört mycket piggare nu jämfört hur jag var mellan de två senaste förkylningarna. 

Väl hemma blev det en hel del av den här: 


 Hemgjord tiramisu måste vara den optimala återhämtningsfödan. Innehåller mycket av både fett, kolhydrater och protein, Alla de ämnen som antingen är väldigt nyttiga eller oerhört ohälsosamma. Jag gissar på det förstämda. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar