tisdag 17 december 2013

Träning och triggerpunktsakupunktur.

Det har blivit några bra träningsdagar här i Götet. Både utomhus och inne på Monarken.
Jag har dock undvikit att springa på sjukgymnast Karins inrådan på grund av höftkamsproblemen. Det har blivit bättre och jag haltar inte längre när jag går, bra framsteg tycker jag. Idag var jag hos Karin igen och fick akupunktur, eller så kallad triggerpunktsakupuntur. Det fungerar genom att nål eller nålar med utseende ungefär som den här nedan, sticks in i det område man har problem, får sitta en stund och sen vrids de om lite innan de tas bort. Första nålen träffade Karin helt rätt och det gjorde nästan olidligt ont. Andra nålen satte hon bredvid och den gjorde inte i närheten så ont som den första. Jag fick även en nål i foten för att  få något slags flöde.

Vad nålarna gör är att de får igång autonoma nervsystemet som på något sätt sedan stimulerar läkning.
Just under behandling kan även andra effekter komma som man inte kan påverka, nån kan börja gråta, en annan kan börja skratta, utan egentlig anledning. Min kropp reagerar med att börja svettas hejdlöst, i några sekunder. Ganska mysko känsla måste jag säga. Jag har fått liknande behandling innan för andra skador som inte viljat ge med sig, och det har faktiskt fungerat. Precis efteråt kändes det dock värre och mer ont och jag var alldeles vimmelkantig i några timmar. Sen blev det bättre! Tur att det var vilodag idag, så att jag kunde ta det lugnt, tror inte det blivit bra med träning efter de där nålarna. Hann även en snabb tur till Allebike för att hämta en till CX-hoj. Mer om den i morgon!

Mackan har invigts i Monarkcyklingens ädla konst. Det gick bra och han fick ta i ordentligt och blev trött så det var ju lyckat.
Han lånade mitt intervallkoncept från gårdagen, med 11st 30 sekunders intervaller och 1 minuts vila. Jag körde på ca 7,8w/kg vilket var grymt jobbigt för mig, Mackan körde några färre och med lite lägre belastning. Man måste ju börja nånstans.


2 kommentarer:

  1. Hej Åsa undrar om du vet ng som utför denna akupunktur mvh gunnel svensk
    gunnelsvensk@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa undrar om du vet ng som utför denna akupunktur mvh gunnel svensk
    gunnelsvensk@hotmail.com

    SvaraRadera