lördag 7 december 2013

Scheldecross Antwerpen. 13:e plats


Jag kan cykla, jag är inte rädd.... Foto: Bart Raeymakers

"Cykla och sova" heter det B&B jag bor på om man översätter det. Och det är ju det jag gör! Här lånar jag det hemgjorda mekstället.Funkar perfekt!

Var nog den enda med benvärmare idag. Men gött var det! Foto: Knops Bart


Hård dag här i Antwerpen. Slutade på en 13:e plats och får vara nöjd med det. Det var bitvis supersnabba förhållanden som bröts av med supertunga sandpartier. De hade även lagt till ett riktigt klurigt parti utför som inte fanns med när jag tränade dagen innan. Jag klarade av cykla det på träningsvarvet, men på tävlingen sprang jag varje gång, främst för att det gick ungefär lika fort att springa det och om man kom fel när man cyklade kunde det gå riktigt fel. Det här med sandcykling är något jag känner att jag behöver bli bättre på. Visst, de som cyklade framför och bakom mig sprang och körde ungefär i samma tempo som jag, men om man vill ha en bättre placering på en sån här typ av bana måste man kunna köra bättre i sanden än vad jag gör just nu helt enkelt. Så det blir väl att åka ned till Österlen och träna på sandstränderna då! Totalt fick man hoppa av cykeln 6 eller 7 gånger/varv, beroende på om man klarade av att cykla ett sandparti. Varvet innehöll 4 sandpartier, en gigantlång trappa med efterföljande svår utförslöpa där de flesta tjejer sprang, och ett hopphinder (endast herreliten bunnyhoppade). Det är kul med sån variation på banan, lite lera saknades dock (var snustorrt). En sandbana i Svenska CX-cupen hur vore det?

I morgon är det dags för en tävling i Overijse, ca 62 km härifrån. Hon som driver B&B:t tyckte det var väldigt långt att åka, det låg ju i en annan provins, menade hon. Belgarna är verkligen bortskämda med att ha nära till allt. Det fyra viktigaste sakerna jag lärt mig i Belgien hittills är följande: 1 Man måste ha Crossbyxor (alltså byxor med dragkedja ända upp i benen som lätt kan tas av) 2. Om man inte har två CX-hojar kan man inte tävla 3. Sträckor som tar mer än 30 minuter att köra med bil är jättelångt 2. PommesFrites kan ätas till allt, även kinamat.

Banan ser ut så här imorgon. Tekniskt och backigt, men troligen inte så lerigt.

1 kommentar: