fredag 22 juni 2012

Trevlig midsommar!


Skitben. Idag var de riktigt sega.150 mils  bilresa i kombination med träning på 1800 meter är ingen höjdare !

Har inte hunnit skriva så mycket om det, men jag har tagit mig ned till Italienska Alperna, närmare bestämt till Livigno, där jag har varit några gånger tidigare. Ett ställe som fått en plats i mitt hjärta och som jag verkligen gillar, trots att det är en plats som kan vara lynnig med vädret. Sol, regn, snö, åska, det kan bli lite vad som helst. Tvekade länge att åka hit, men bestämde mig definitivt när jag fick tillbaka lite mer på skatten än jag trodde! Tanken är att få ett avbrott och stressa ned, fundera lite på viktiga saker, träna och sedan köra 2 eller 3 tävlingar i närheten. Eller i alla fall ganska nära, inget är väl direkt nära här i trakterna, även om det ser nära ut på kartan. 
Ni som läst min blogg vet att det där med berg är något jag gillar. Inte bara att cykla uppför och nedför utan bara vara bland dem ger mig lugn och frid. Jag tycker att jag tänker klarare på hög höjd, kanske är det syrebristen som skärper sinnena. Eller så handlar det bara om att jag stressar av och därför kan tänka bätte.

Det bästa med att åka till ett ställe man varit på flera gånger tidigare är att det bara är att ge sig ut och träna utan karta eller rekarrundor. Man vet också var man kan bo billigt och bra, var den bästa mataffären finns, var de gör den godaste cappuccinon och var de har bäst mekaniker om man skulle behöva hjälp med något. I år bor jag i samma lägenhet som förra gången otroligt fint om man jämför med boenden i tex Frankrike, som ofta både är mycket dyrare och mycket skabbigare. 
Här betalar jag 20 euro/natt för en lägenhet på 40kvm, mindre än på ett vandrarhem i Sverige!

Idag blev det en runda på stigarna runt som var tänkt att bli ganska lugn, men där jag fick kämpa för att hålla ned pulsen. Höjden gör att allt känns mycket jobbigare och man för mjölksyra av att gå upp för trappen till lägenheten. Pulsen blir hög för ingenting. Idag var dessutom benen segare än segast efter bilåkandet. Så jag stannade och tog lite bilder, hälsade på djur och fikade under rundan. Fint och soligt väder var det i alla fall. 

Utsikt över Livignosjön. Ganska mycket vatten i år. 



Bakom mina (sol)glasögon...

Idag var Clear Mirror-linsen för mina X-Kross verkligen ett bra val. Dels för att man ser bra även i murrig skog samtidigt som den tonar ned solen lite och dels för att ingen kan se hur trött jag såg ut under dem!

Det är ju midsommar och jag saknar inte den traditionella Svenska varianten ett dugg, jo om den vore som man föreställer sig att den ska vara, med sol, värme, hav och inga mygg, men det är den ju aldrig. Jag är lika glad här. Äta god mat med trevliga vänner är lika roligt oavsett om det är midsommar eller inte. Jag är inte beroende av att göra vissa saker bara för att det är en speciell dag. 
Men jag köpte i alla fall sardeller eftersom det liknade i alla fall sill lite! Sardeller är verkligen något jag kan bli riktigt sugen på ibland. Kankse är det saltet som kroppen vill ha, vad vet jag.   

Nu ska jag laga till lokalproducerad färsk pasta med kastanjemjöl och dricka lite Sassella Valtellina Superiore. Tiramisun, också den lokalproducerad, kunde jag inte hålla mig borta från, så den åt jag upp redan igår. Jag kan motstå allt, utom frestelser! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar