fredag 29 juni 2012

Glassardag!


Idag har det vilats från cyklingen och det var välbehövligt. Istället har jag fikat några gånger på mina favoritvcaféer i byn, fönstershoppat och läst ut en bok. Har en oläst bok på lager, men tror nog jag ska be käre Mackan att köpa med sig en extra pocket när han kommer på måndag, så man inte blir boklös.

Dessutom har det tvättats och mekats cykel inför morgondagens race i Österrike. Efter ca 2 timmar i solen i linne sved det ganska skönt på axlarna, solen tar rätt styggt uppe i bergen. Och då har jag ändå mycket pigment i min hud.

I morgon kör jag Cross Countryt i Kitzalpbike En cykelfestival, med olika race under flera dagar. Det hade varit kul att vara där och köra tex hillclimben, men nu är jag ju här, så då får det räcka med ett race.
Det ser ut som om det kommer att bli ännu varmare än förra helgens tävling uppemot 30 grader, trots att vi startar så sent som 17,30 så jag kanske ska våga fråga någon om den kan tänka sig att langa dricka till mig i alla fall? Har jag tur så kanske jag känner någon där, annars gillar jag  verkligen inte att fråga om hjälp, det känns så framfusigt.

För övrigt är det många cyklister och över huvudtaget mycket idrottare, här för tillfället. Ganska många pro-tourcyklister från diverse team, polska landslaget, polska CCC-teamet med Maja Wloszczowska i spetsten (åh vad Mackan ska bli glad), Tjeckiens junior Mtb team, Bulls-teamet samt gångare, långdistanslöpare och längdskidåkare. Dessutom är det något roddlandsag som slängt i  sina roddbåtar i Livigno-sjön och tränar för fullt där. Tyvärr är den iskall, så ramla i vill de nog inte.    

Igår råkade jag hamna på en hemsida jag verkligen vill rekommendera: Den heter tranastyrka.se och tar upp och ifrågasätter rön och forskningsrapporter som har med kost, hälsa, idrott och träning att göra. Jag brukar vara skeptiskt till liknande sidor, då det ofta blir lite sektvarning över dem. Särskilt då det gäller sidor om kost, där förespråkare för vissa "dieter" verkar se det som det enda rätta och att man i princip kommer att dö om man skulle äta på något annat sätt. Denna sida känns mer nyanserad, inget av det som författaren skriver om verkar taget ur luften, utan man får fakta och källor presenterat om varför det är på det ena eller det andra sättet. Myter tas död på och han ifrågasätter teorier och metoder. På ett bra och lättbegripligt sätt. Läs och njut!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar