måndag 25 juni 2012

5:a I Lostorf!

I går var jag uppe med tuppen för att ta mig till tävlingen i  Schweiziska Lostorf. trots att vi inte startade förrän kl 15.
Det är alltid svårt att beräkna hur lång tid det ska ta att komma fram här uppe i bergen på serpentinvägarna. Det är trafik och vägbyggen som avgör om det går smidigt eller ej. Lite synd var det att jag inte fattade när man kunde köra banan och kom dit en timme för tidigt. Hade varit trevligt att tillbringa den timmen i sängen istället, men det är inte lätt när man inte förstår språket så bra.

Banan bestod av ett kort varv med ca 110 höjdmeters stigning/varv, men eftersom vi skulle köra 7 varv blev det ju inte direkt platt. En ganska lång asfalt backe följt av single track och lite upp och ned inne i skogen med tvära kurvor och några små branter att köra utför. Man hade också byggt hinder som man antingen kunde hoppa eller rulla över. Därefter en klättring igen och sen i princip nedför in till varvnig. Sista kilometern supersnabb på stötigt gräs.
Hade ingen langning och 1 stor flaska på cykeln och några reserv i feedzonen ifall det skulle bli kris. Det var en bit över 25 grader, vilket kändes lite ovant men rätt skönt.

Hade ju tänkt att se tävlingen som träningsrace, men hur lätt är det när man står där på startlinjen?
När starten gick fäpplae jag med ena pedalen och kom iväg dåligt. Det gjorde dock inte så mycket, då det började uppför och var lätt att ta sig förbi. Tog mig upp till en plats runt 10. Första varvet kändes riktigt, riktigt jobbigt. Fick verkligen bita i för att inte tappa farten. Började förvånande nog plocka placeringar efter ett tag vilket stärkte självförtroendet en del. Låg till slut på 5:e plats tillsammans med 4:e tjej med 2:a och 3dje dam inom synhåll. Tänkte att jag skulle ligga med så länge jag orkade, då jag kände att tempot var något för högt för min del. Det gick bra att hänga med fram till sista varvet då jag var helt krispig i benen och tappade farten. Riktigt trött och lite snurrig av värmen blev det svårt att hålla fokus och jag körde lite sämre även i de många svängarna. Men lyckades i alla fall hålla min 5:e plats in i mål, vilket jag är nöjd med. Segrande Sara Koba var långt före oss andra, men upp till 2:an var det bara ungefär 2 minuter, vilket är bra för min del.

Roligt var det att det var en annan svensk tjej med i startfältet, Annika som blev 12:a.
Resultaten hittar ni här!

Vägen tillbaka till Livigno gick bra. Min GPS är dock lite mer som Jack Sparrows kompass nu för tiden. Den visar fel håll.
På vägen till tävlingen visade den 5 mil längre än vad det i själva verket var + att den helt plötsligt visade in mig i en by bredvid motorvägen för att sedan visa mig ut på samma motorväg igen. På hemvägen var det helt plötsligt 10 mil längre än vad det skulle vara. Som tur var visste jag hur man skulle åka och struntade i den.

Väl tillbaka var det helt dött i byn, eftersom Italien spelade EM-fotboll. De vann ju efter straffarna och på Italiensk TV var de såklart helt tokiga.

Idag blir det troligen lite cykling i Bikeparken igen om jag orkar, benen är helstekta efter igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar