fredag 13 augusti 2010

Mästarnas mästare!

"Skolan i Aten" av Rafael (fresken finns i Vatikanen)

Idag passade Jag och Mackan på att vara riktigt kulturella och gick på utställningen :and there was light. Utställningen visade några av de viktigaste verken och diverse skisser av renäsansmästarna Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonaroti och Rafael Stanzio. Några var äkta och andra var av mer virutiell art. Roligast var det att se den senaste "upptäckta" Da Vinci målningen: La Bella Principessa. En liten men ack så utsökt målning.
De större verken och freskerna av mästarna visades som bildåtergivningar eller med hjälp av reproduktioner. Det är ju svårt att visa en fresk (muralmålning) från en italiensk kyrka på en utställnng annars. Själv har jag haft förmånen att se de flesta freskerna på plats, under mina resor till Florens och Rom med undantag av Da Vincis "Nattvarden" då. Det är väl den som ligger närmast på tur, innan denna målning hinner vittra sönder helt. Målningen var ju någon form av experiment från konstnärens sida och färgen flagnade tyligen inom kort.
Jag tror bestämt det är dags för en resa med konstfokus snart!
Det var i alla fall kul att få lite uppfriskning av konsthistorian, otroligt hur mycket jag glömt av mina minst 120 högskolepoäng konstvetenskap.
Bra id'e från arrangörernas sida att ge alla besökare ett par hörlurar så man själv kan lyssna på det man anser vara intressant. Man slipper ju kruxet med guide.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar