måndag 8 mars 2010

Test av EM-banan XC

Idag blev det testkörning av EM-banan i Cross Country. Redan kl 07.00 gav vi oss iväg, då min "guide" skulle till skolan efterråt. Det varnades också för extrem värme under dagen. Uppstigning kl 06.15, vilket för min del är tidigt, det är sällan jag går upp så dags. Dock så känndes det inte så betungande. Det är som om kroppen ställt in sig på att det är tidiga morgnar som gäller här. Kul att det känns så för en gångs skull.

Det största problemet idag var att det blåste otoligt mycket! XC-banan är mestadels belagd på öppen mark, inte många träd som skyddar. Värmen kommer också vara en stor utmaning när EM-avgörs i juli efter som det då är som varmast, uppemot 40 grader är normalt.
På vissa delar låg vinden rakt emot oss och det blev till att lägga i en mycket lätt växel för att ta sig fram, trots att det var platt just där. Det var också kastvindar, vilket gjorde att vinden grep tag i cyklen ibland. Det blir ganska svårt då man försöker trixa sig igenom vissa tekniska partier.

Min slutsats av banan är att den "växer" ju fler varv man kör och att vissa smala passager kommer att vara riskställen för köbildning, särskilt i herrklassen. Till helgen ska vi tävla på banan, och då kommer jag kunna bedömma den bättre. Ofta kan man uppleva en bana på ett sätt när man tränar på den och ett helt annat sätt när man sen räjsar. I alla fall är det så för mig.

Efter jag kört klart på banan tog jag en extrasväng hem, bland annat upp på Carmel Mountain. Turen blev ca 5 timmar lång, vilket var välbehövligt för min del. Temperatur: 25-35 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar