torsdag 18 mars 2010

Kroppen spelar spratt...


Sen jag kom hem från värmen har kroppen varit seeg. Inget sprätt i benen alls. Jag borde vara utvilad då jag tagit det lugnt efter tävlingarna. Men jag är trött.

Å andra sidan tar resandet rätt mycket energi, i bland mer än vad man tror. På hemvägen tog Austrian Airlines hela 200 dollar för att ta med cykeln, vilket är det dubbla mot nedvägen. Väldigt surt!! Dessutom kom cykeln inte fram förrän ett och ett halvt dygn efter mig. Dyrt, dåligt och långsamt alltså. Det värsta jag varit med om i bagageväg var dock Canadaresan med Canada Air i somras då cykeln kom fram, men inte resten av bagaget, dvs. alla cykelkläder. Denna väska fick jag hämta på flygplatsen. I samband med att jag skulle checka in och åka hem 6 dagar senare. Fantastisk service. NOT!!

Som plåster på såren fick jag av flygbolaget ett fantastiskt "survival kit" innehållande en T-shirt storlek XL (som gick att använda som klänning) tandborste och tandkräm, rakhyvel, duschkräm för herrar och en deo för herrar. I kitet låg också en lapp där man bar så hemskt mycket om ursäkt för de obekvämheter det försenade bagaget innebar.

Men för i helvete!!! HUR KAN NI TRO ATT JAG SKA TRO ATT NI MENAR DET, DÅ JAG FÅR ETT DETTA "KIT" DÄR ALLT ÄR ANPASSAT FÖR MÄN STORLEK XL???? Kitet visar ju att ni inte bryr ett skit. Det måste ju ha varit pinsamt för den (man) som gav detta fina överlevnadskit till en kvinna i storlek XS. Jag vill inte lukta man och jag vill inte ha tröjor som går till knäna, särskilt inte då jag förlorat mitt bagage, med MINA grejer.

Dålig service och företag/personer som försöker ge en bild av att de är något de inte är(mycket vanligt bland flygbolag för övrigt), gör mig faktiskt väldigt irriterad..

Nog om det, tillbaka till de seega benen. Jag försökte idag väcka kroppen med lite intervaller och det funkade sådär. Stumt från början och inte blev det bättre. Ofta vaknar en seg kropp till liv efter ett tag och man kan få till ett riktigt bra pass, så var det inte idag. Det är konstigt när kroppen ibland spelar dessa spratt. Ibland har man laddat för att vara pigg och i form, men så fungerar det inte alls. Ibland är det tvärt om, man borde vara nedtränad och så går benen av sig själv och man är starkare än någonsin.

Jag har märkt att min kropp ofta bestämmer sig för att göra tvärt om än vad jag vill eller tänkt. Kanske har den behov av ständig förändring i träningen, eller så är den bara bångstyrig. Med åren har jag dock lärt mig att hantera det bättre och inte oroa mig i onödan. Jag vet att det ofta är saker utan för den fysiska träningen som tar min energi och kraft. Jag är ganska lättpåverkad av yttre faktorer, men också inre, såsom tankar och känslor. Det är naturligt, då jag försöker få ihop mitt liv med träning , tävling och jobb. Ett ständigt strävande efter balans. Jag vet att om jag mår bra mentalt cyklar jag oftast fort, men jag har även gjort några av mina toppresultat när jag mått riktigt skit. Ingen regel utan undantag, precis som i grammatik.

Nu ska jag sova!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar