tisdag 27 september 2016

CX-söndag i Götet och Local Hero!

Oerhört glad över att ha upptäckt att Angelica har samma hoj som jag. Eller nåt i den stilen?

Fin helg CX-helg i Götet. C2 Tävling vid Slottskogsvallen. Grymt evenemang som vanligt. Jag tycker att banan blivit bättre och bättre för varje år tävling arrangerats på området. Banan torrare än torr, riktigt lös på sina ställen. Det kom en liten skur på fredagen, men av den märktes inget alls, även om mångas förhoppningar kanske var att det skulle bli lerfest just när skuren kom. Hur som helst, gött att ha en UCI-tävling 5 minuter från där man bor, bara andra änden av Slottsskogen.

I damelitklassen bjöds vi på bästa möjliga motstånd i form av MTB juniorvärldsmästaren Ida Jansson, som nyligen även var 7:a på junior EM i landsväg. Hon satte upp speeden direkt. Det gick nästan att hänga med ett varv, sen fick hon mer och mer lucka. Jag, Angelica och klubbkompisen Saga, låg tätt efter och efter några varv drog jag och Angelica ifrån. Tampades ända in på upploppet där jag inte hade nån speed att tala om, så gick förlorad i den spurten. Är ändå nöjd med 3e platsen i de här torra, platta förhållandena. Vi var ca 1 min efter vinnande Ida och jag trodde faktiskt marginalen skulle bli större.
Så här i efterhand känns det som ett bra beslut att avstå lördagens tävling även om man fick gliringar från vissa håll om att man var lat. Det är ju ändå fritt att göra på ett sätt man tycker passar bäst, eller hur? I går kände jag mig sliten ändå, trots bara ett race, dock inte översliten som varit fallet efter 2 tävlingsdagar på rad. Nästa tävlingshelg blir en dubbelhelg, då får vi se vad kroppen tycker om det. Ibland har jag faktiskt kört bättre dag 2 på en dubbelhelg. Så vi får väl se!
En rolig nyhet är också att jag numer är en sk "Local Hero". Det är ett samarbete med GripGrap, som ska bli riktigt kul. Jag har alltid tyckt att de gjort grymma produkter och även riktigt varma handskar och skoöverdrag som funkar under en svensk vinter, något som inte alltid är helt lätt att få tag på från andra märken. Faktum är att jag fick ett par GripGrap neoprene skoöverdrag i present när jag precis börjat cykla för minst 15 år sen. Dessa har jag kvar fortfarande eftersom det är mina varmaste skoskydd. Alla andra skoöverdrag har efter ett tag gått sönder helt, men dessa har alltså fungerat i alla år, även om de är på sista versen nu. Det kallar jag för kvalité! Mer om detta längre fram när jag fått hem några produkter. Ser fram emot detta.

 

Idag har jag cyklat upp till toppen på Ramberget 4 ggr och rekat i Kellers park. Det skulle, med lite jobb och fantasi gå att göra en riktigt cool cyclocrossbana där. Start och mål utanför moskén tänker jag. och upp och ned i parken. På något sätt. Fantiserar ofta om hur man skulle kunna göra olika XC eller CX-banor på olika ställen. Får se om det kan bli verklighet nån gång. Drömma är alltid en bra början.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar