söndag 2 oktober 2016

Manglad men glad!


Idag vaknade jag och kände mig helt manglad. Fredagens styrketräning och gårdagens träning i trappa satte visst sina spår. Jag är ändå rätt glad för jag har ont nästan överallt UTOM i de kroppsdelar jag har haft problem med (läs båda, knäna, ryggen och ena hälsenan). Det är ett gott tecken. Jag har undvikit just trappträning för att spara på knäna och hälsenan, men nu tyckte jag det var dags att testa och belasta lite hårdare. Eftersom jag jobbar idag (strax) skulle det bli svårt att hinna med dagens prestigefulla Introcross i Skatås. Så drog ihop en introintrocross igår. Det blev en miniintrointrocross, då vi var 4 st. Bättre med 4 än ingen dock. Körde lite teknikövningar, några intervaller på skogsdelen av Göteborgscrossen, ett kortvarv med trappan och avslutade med några starter på grus. Trappträningen känns som sagt i benen idag, men inte i knäna, vilket är mycket bra. Jag behöver verkligen träna i trappor eftersom jag upplever mig långsam där när det gäller cross.

Fredagen bjöd på styrketräning och den är nästan ännu värre idag än i går. Körde följande övningar, ungefär.
-Pull Ups (smala) 3x6/5/4 samt några excentriska. (dvs man hoppar upp och sänker sig ned långsamt)
- Excentriska tåhävningar 3x10/ben
-Magövning med boll 3x20,
-"Kniven" på boll 3x10
-Benspark med 1 ben i taget i maskin 2x10
-"Draken" med Kettlebell 3x8
- Utfall med hantel över huvud 3x8/ben
- Marklyft 3x5a 40kg 3x2a 60kg
-Skorpionen 3x20 (ryggdödaren)

Inte så många övningar, men effektivt. Har jobbat mycket denna vecka så då behöver träningen var kort och effektiv. Inget timsamlande, ingen såsträning!

Hur mycket träningsvärk kan man ha och ändå träna på som vanligt? Mina egna riktlinjer är följande. Lite lätt träningsvärk som släpper när man varit vaken ett tag och rört sig -kör på som vanligt.
Sitter träningsvärken enbart i benen (efter att ha kört tex ben eller extra lång löpning, eller ovan träning för benen), kan man köra något som engagerar överkroppen mer, men inte belastar benen så mycket och tvärt om, har man gjort något som gett värk i överkroppen främst, kan man dra på med träning för benen.
Jag brukar tänka att om benen är allt för slitna kan det i många fall vara bättre att vänta nån dag med ett hårt intervallpass för att få bättre träningseffekt. Ömma ben kan vara ovilliga att ta i (Ibland kan man dock med mening träna ned sig men då är det en annan sak).
Har man så mycket värk av träningen att man inte kan gå eller utföra vardagliga saker normalt, bör
man ta det lugnt, men ändå röra sig lätt och kanske töja försiktigt eller kanske rulla på cykeln väldigt lätt, Lätt lätt massage för att få genomblödnig. Ingen hårdhänt massage om benen gör så ont.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar