onsdag 25 november 2015

Hem från sanden!





















Nu har jag varit långsam att skriva igen, men har haft fullt upp med jobb och annat sen jag kom hem från Koksijde. Tävlingen i sanden var mer episk än någonsin på många olika sätt. Först den rigorösa säkerhetskontrollen för besökarna, för att de ens skulle komma in på området (när får Sverige säkerhetskontroll på cyclocrosstävlingar). Sen fick vi parkera nästan 2 km från banan (inte alls uppskattat av mekanikerna som fick gå långt med sina saker)  Med väder som bjöd på endast några plusgrader, regn, hagel, snöblandat och tidvids lite sol. Riktigt knepigt att välja däck. Det var som jag skrev i förra inlägget väldigt lerigt på gräspartierna och sanden var ännu tyngre än vanligt. I princip hade man kunnat ha en cykel med lerdäck och en med sanddäck och bytt varje halvvarv i depån, då det var mest lera på en a halvan och mest sand på den andra. Själv valde jag Smallbird, vilket var ok, men blev väl slirigt på gräset på sista varvet när det var uppkört.
Jag hade bestämt mig för att det viktiga var att ta ut mig ordentlig och att placeringen inte var så viktigt idag av olika anledningar, bland annat eftersom jag körde jättedåligt här förra året och har svårt när det blir så här mycket sand. Det är dock väldigt svårt att tänka bort, i alla fall för mig som är grymt resultatinriktad, men man får träna även på det. Hur som, starten blev bra, i alla fall  fram till första svängarna då någon vurpade precis framför och mindre kaos uppstod. Hamnade en bit bak, men plockade placeringar på de två sista varven. Var grymt trött i mål så det var ju bra. Ett framsteg var att jag kunde cykla nästan hela det ena långa sandpartiet. Detta har aldrig hänt.
Det började storhagla precis när vi gick i mål så det var bara att så snabbt som möjligt ta sig till husbilen och försöka få upp värmen igen. Det var inte kallt under racet och jag körde ju men långa ben, men så fort man stannar blir man kall direkt. Ignace och hans husbil vad hade man gjort utan dem när förhållandena är som de var? Förmodligen frusit väldigt mycket.

Eftersom vädret var som det var, gav jag mig inte ut och kollade på herrarnas lopp. Ångrar mig i efterhand eftersom min hjälte Sven Nys gjorde sin fantastiska avslutning och första världscupseger på länge. Stor respekt till den mannen! Men är det inte lite för tidigt för honom att lägga av? I cykelvärden är många så snabba att döma när det går lite sämre för någon. Då är "tiden ute", han har "slutat vinna" och bla bla bla. (tyckt av folk som oftast inte har cyklat särskilt hög nivå själva) Därför är det extra kul när någon slår tillbaka och får tyst på förståsigpåarna. Tidningarna i Belgien vänder förstås kappan efter vinden så nu är Nys den störste någonsin. Igen.  

Nog om det, nu ska jag köra intervaller.

Har förresten målat fler maskar om någon är intresserad! Denna är lite större än de tidigare.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar