måndag 9 november 2015

Superprestige Ruddervoorde +turism och diamanter.

In the sand. Foto: Kevin Remmerie


Yo. Här kommer ett allt-i-ett inlägg, eftersom jag inte orkade skriva igår. 
Gårdagens Superprestige i Ruddervoorde gick helt ok. En bra och rolig bana, som var lite småhal och inte alls så torr som jag fått höra att den skulle vara. Man ska helt enkelt inte lita på Belgare när det gäller banbeskrivning, de har andra referenser än oss i norden. Det blev lite smått kaos i starten och cyklar överallt, hamnade en bit bak och fick kriga för att ta mig framåt i fältet. Det gick bra och jag plockade ett par placeringar på varje varv. Hade nästan önskat mig ett varv till, då de precis framför såg lite krokiga ut och jag var på väg i kapp. Men det är ju så långt det är. Sladdade i mål som 17:e. Är ganska nöjd med tanke på början av loppet. 
Det var även idag varmt för årstiden. Vinnaren i herrklassen Pauwels körde flaskställ och kunde därmed dricka under loppet. Såg ingen annan med flaskställ. Kanske var det hans vinnande koncept? Hur som helst inte helt fel för dem som tävlar i en timme. 


Idag började dagen med långfrukost och sen lite morgonrull. Det är svårt när man inte vet vart man ska ta vägen. Rullade på måfå och träffade en kompis. En häst stor som en schäfer. De verkar ha en förkärlek för små hästar här i Belgien. Man ser dem ofta här, men nästan aldrig i Sverige. Åsnor gillar de med verkar det som. Ville ta med mig den hem, kanske den går att ta som specialbagage?

På eftermiddagen blev det en tur in till Antwerpen City. Fick låna spårvagnskort av dem jag hyr rum hos,  riktigt schyst! Gött att de hade spårvagnar här, då känner man ju sig som hemma. Det är inte ofta jag turistar när jag är ute och tävlar, det brukar aldrig finnas tid för det. Man vill ju inte förstöra benen genom att gå en massa dagen innan en tävling och efter åker man oftast hem så fort som möjligt. 
Antwerpen var i alla fall en väldigt trevlig stad. En enorm katedral och gamla fina hus. Givetvis var stora delar av stan med ytterst begränsad trafik. Något man ofta ser i Europeiska städer, men som inte verkar vara något som vi i Sverige vill ta till oss. 
Det fanns fullt av juvelerare i stan. En gata hade i princip bara juvelbutiker. Efter hamnområdet är just diamanthandel en av Antwerpens stora näringar. Intressant, men nån diamantshopping blev det inte för min del den här gången. 
 

Åter till konstiga saker i Beligen, man äter bara macka till lunch i princip. Man vill ju smälta in och så, så jag gick och beställde en macka när jag var hungrig. En baguette med rökt lax såg ju bra ut. Något förvånad fick jag kombin Lax, färskost, gurka och -russin(!) på toppen. En kombi jag aldrig varit med om tidigare. Man lär så länge man lever.   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar