tisdag 3 november 2015

Tillbaka!

Fantastisk publik på Koppenberg Foto: Ultimo Photos

Så, nu är jag tillbaka i Sverige igen efter snabbvisit i Belgienland.
Det var lyxigt denna gång, åkte direktflyg som tog 1.40 till Bryssel och väl där blev jag upphämtad av Ignace och skjutsad hem till honom. På 4 timmar hade jag åkt från Göteborg till Bryssel, suttit i bilkö fram till Ternat och satt ihop cykeln. Lite skillnad mot att åka bil i 14 timmar. Helt klart bättre för kroppen, benen och piggheten.
Lördagens race i Boom, gick riktigt bra. Nisse Albert hade fått till en riktigt bra bana i Tomorrowland och dessutom fixat fantastiskt höstväder. Den var snabb och lite slirig på gräset på sina ställen, hade en hel del asfalt, två sandpartier och även en del stigning + en brant slänt. Hade det varit blött hade den blivit riktigt svår på gräspartierna. Fick en ok start och låg runt 7:a 8:a på första varvet, men blev sen ikappåkt av ett gäng. och halkade ned i fältet. Då det var väldigt tight mellan åkarna, kul att få jaga och att bli jagad hela tiden. Lyckades sedan plocka placeringar igen och rullade i mål som 10:a, inte allt för långt upp till täten. Kändes bra. Jag hade en positiv känsla i kroppen att jag kunde pusha på hela tiden. Fick lite tips av Ignace angående min körning som jag ska försöka följa. Han har koll!

Foto: Marc Van Est

Söndag blev det avfärd till Koppenberg. Om jag bara fick välja en enda tävling till att vinna skulle jag välja Koppenberg. Det är något magiskt med den! Banan är enormt krävande fysiskt och tekniskt. I år var det "torrt" men ändå så halt utför att i princip alla gick omkull nån gång. Ignace berättade att när han cyklade för ca 30-40 år sedan var banan i princip densamma som idag och att de då körde med 25mm däck och 42-klinga. Åkarna var helt klart liite tuffar på den tiden. 
Ignace och hans familj är verkligen fantastiska. Utan dem hade det inte gått att köra så här. Vissa personer har förmågan att få en att känna sig lugn fast man egentligen är stressad, medan andra bara ger en stress och osäkerhet. Ignace är den tidigare typen. Han vet exakt vad som behöver göras, vad som behövs och när. Jag är så otroligt tacksam för all hjälp jag får!    

Koppenbergcross är inte bara en traditionstyngd, legendarisk klassisk Belgisk cyclocrosstävling, organisationen har även tagit krafttag i att uppmärksamma damernas tävling. De har samma prispengar för både dam- och herrklassen, vilket de är ensamma om i Europa (tror jag) då det gäller C1: tävlingar. Deras satsning har verkligen gett utdelning också på startlinjen fanns 55 i damelit mot 34 i herrelit.
Det hade tillkommit några extra starka cyklister jämfört med gårdagens tävling som valt att vila istället för att tävla. Eftersom banan i Koppenberg är så pass krävande, kanske det hade varit det bästa även för mig då jag var ganska sliten efter lördagsracet, men jag känner att när jag väl tagit mig till Belgien får jag försöka tävla så mycket som går. (Det visade sig även att de som blev de främsta i mål var de som hade vilat dagen innan). Tyckte jag fick en ok start igen, men blev lite trängd i första kurvan. Kunde dock plocka placeringar i den första stigningen upp för Koppenberg, låg ganska bra till. Blev sen lite för ivrig utför och gick omkull på ett halt skråparti och dundrade i ena knät hårt i en stolpe. Det gjorde J***ligt ont och jag hade lite svårt att trampa för fullt i ett varv, tappade placeringar. Efter ett tag domnade smärtan bort och jag kunde köra på hyfsat igen. Krigade mig upp till en 18:e plats, vilket får ses som ok i alla fall. Knät funkade mindre bra när jag kallnat lite, men är idag två dagar senare bara lite svullet så det är nog ingen fara med det!

Vädret igen då, det var 20 grader och strålande sol under tävlingen, kändes varmt, var genomsvettig efter loppet. Då är det ändå 1 november vi talar om! Efter racet gick jag i T-shirt och svettades, skulle det inte vara kallt under crosssäsongen?

Nu är det några dagar hemma med lite jobb och besök hos sjukgymnast (för att kolla det ANDRA knät ironiskt nog..) Sen drar jag till Belgien. Kör i Ruddervoorde och onsdagsrace i Niel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar