söndag 26 april 2015

Vinst i Varberg!

Foton: Gergö! 

Hemma efter första deltävlingen i Västgöracupen som arrangerades av min klubb Varbergs MTB. Arrangera tävling är något som ett gäng i klubben kan nästan i sömnen efter alla år med storloppet Bockstensturen. En eloge till alla inblandade, de gör cykeltävlingar med stil! 
Banan gick på ett för mig nytt ställe, nämligen i och runt motocrossbana i Trönninge. Där hade de hittat en hel del höjdmeter och rätt tekniska stigar. 
Regnet igår gav även en hel del lera och framförallt hala stenar och rötter, det gillar jag. Dock har 90% av min mtbcykling i år körts på torra fina stigar för min så lite ringrostig var jag allt. 

Vi körde bara tre varv vilket gav en tävlingstid under timmen och kanske var det därför det kändes väldigt mycket bättre idag jämfört med förra helgen. Nu går det ju inte riktigt att prestationsmässigt jämföra dessa två tävlingar med helt olika startfält och tävlingstid, men går man på känsla var kroppen bättre på att ta i idag -ett steg åt rätt håll. 

Fick ganska tidigt en lucka i loppet, vilket jag höll och utökade in i mål. Näst snabbast var glädjande nog en klubbkompis, Saga Molin men då hon kör i 15-16-klassen, räknades hon inte med i Maxiklass-resultatet. Hur som helst bådar det gott för framtiden inom dam-mtb, under förutsättning att stöttningen och peppet är det rätta för en sådan talang. (Det tycker jag är göööörviktigt!)
För min del tycker jag att jag hade bra flyt de två första varvet, men på sista varvet skärpte jag mig inte tillräckligt och gjorde en hel del klantiga misstag, men inget som kostade så mycket tid. 
Vann ett par fina skor som dock var 3 nummer för stora (inget ovanligt när man har storlek 35..) men de går förhoppningsvis att byta till passande storlek. Lustigt är det i alla fall, eftersom jag i morse ojjade mig över att jag inte hade några skor, när jogginskorna var genomblöta efter gårdagens regn.

Väl hemma igen, gjorde jag nästan ingenting. Eller jo,tvättade cykeln och sökte två sommarkurser på Karlstad respektive Göteborgs Universitet gjorde jag visst. Anledningen till det senare är paradoxalt nog för att jag ska kunna jobba trots att jag är snart utlasad. LAS-regler gäller nämligen annorlunda om man pluggar på Universitet. Då kan man jobba på GBG-stad i snitt max 15 timmar i veckan utan att det räknas från LAS-dagarna. Om de använder LAS-reglerna på fel sätt så kan väl jag med göra det, tänker jag. Men knäppt är det tycker jag.  Vi får väl se om jag kommer in, det var egentligen för sent att söka, men jag står på kö. 

I morgon ska jag försöka dra ut på ett lugnt distanspass på förmiddagen och jobba på eftermiddagen/kvällen. Sen kommer mackan hem efter mekuppdrag för landslaget i Österrike. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar