torsdag 26 juni 2014

Upphängning!


Så har man lekt tavelupphängare idag. Det tog sin lilla tid att få upp allt och hänga det hyfsat rakt. En gallerist hade förmodligen skrattat ihjäl sig om den sett vår metod, teknik, material och struktur på tavelhängandet. Säkert helt fel sätt att hänga och fel ordning, men vad gör det, jag är ju ingen gallerist!

Ett problem uppstod på vägen, en av tavlorna släppte från tejpen vi tejpat fast linorna med några gånger, så nu ser jag framför mig att alla tavlor lossat från sina linor och ramlat ned i högar med trasiga passepartouter lagom tills Kastello öppnar i morgon. Typiskt grej att drömma mardröm om...

Fick frågan idag hur jag tänker och går tillväga när jag gör bilderna, en otroligt svår men samtidigt lätt fråga att svara på. Jag målar mest bara eller kladdar. Först med blyerts och sen med färg och bläck. Jo, skissar gör jag först oftast, annars blir det rörigt (precis som om det är så väldigt strukturerade tavlor nu då?). Oftast finns det någon idé i bakhuvudet, tex en miljö som liksom "intas" av figurer och djur som ser mer eller mindre suspekta ut. Det finns egentligen inget djupt tänk bakom bilderna, jag vill att man blir glad av dem. En konstanalytiker hade blivit besviken.  Sen undrades det så klart med varifrån den där tuten kommer ifrån. Första gången tuten dök upp var 2006 på ett tackkort jag skickade till sponsorer. De första tutarna hade fyra ben, vingar och kunde flyga. Mun hade de med. Nu har de utvecklats och har färre "funktioner", men är ytterst fredlig. Någon undrade vad det kostar att göra en passepartout. De kostar i de bildstorlekar jag har från ca 200 till 550kr beroende på storlek och teknik. Det är varmt rekommenderat att man låter ett proffs skära till dem, det sparar tid och blir snyggt.  














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar