onsdag 18 juni 2014

1572 och gräs!



Först vill jag berätta om 1572 Challenge. Det är ett för året nytt MTB-lopp som kommer att köras på fina stigar i och omkring Motala! Det är roligt att det kommer nya mtb-lopp i Sverige och jag är övertygad om att detta kommer att bli riktigt bra! 1572 challenge satsar hårt på fina stigar, god stämning och bra prispengar för eliten. Ni kommer väl och kör?

Jag är alltså tillbaka hemma i Götet och har varit riktigt trött efter Irlandsresan. 2 dagars vila och idag blev det ett spinningpass på lunchen (som instruktör), vilket ändå kändes bra i kroppen. Egentligen började tröttheten innan Irlandsresan och jag tror mer och mer att jag är allergisk mot gräs. Går man några år tillbaka hittar man nämligen ett mönster. Plötslig trötthet under race och seghetskänsla till vardags (trots att man borde vara pigg) har jag nämligen haft problem med tidigare säsonger och besvären har så gott som alltid kommit under juni, juli och augusti. Enligt Pollenrapporten är gräspollen nu "mycket höga +" vilket kan vara en förklaring till att jag är täppt i näsan på nätterna, att det kliar i halsen och känner mig allmänt håglös och yr/tung i huvudet trots att jag inte är förkyld. Tar allergimedicin, men den hjälper inte nämnvärt. Har även gjort allergitester, men de visar inte att jag är allergisk mot något och då är det ju svårt att få någon mer behandling, även om de på allergologen sa att man kan ha besvär även om det inte ger utslag i något test. Som mtb-cyklist tränar man ju oftast i naturen där pollenet finns.

Jag antar att det bara är att vänta på att det ska komma lite regn. Men jag är ju ingen expert på området så jag kanske snart blir pigg igen!

2 kommentarer:

  1. Man kan vara överkänslig mot gräs (och annat) då ger det inte utslag på pricktest. Kestine är det enda som fungerar hyfsat för mig. Jag har hört talas om några blodtest man kan göra men det är bara för att få bekräftelse, det finns inte mer att göra åt det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Får väl testa detta. OCh vänta på lite regn!

      Radera