fredag 29 november 2013

What is Watt?!

Det har varit fullt upp sen jag kom hem från PommesFritesland. Jobb, allmänt småfix och träning. Det finns verkligen mycket man kan göra för att tiden ska gå. På grund av två nätter med nästan obefintlig sömn blev det inte en, utan två lugna dagar efter tävlingshelgen. Sova gör ju som ni vet under för återhämtningen och sover man dåligt (som jag ofta gör) blir återhämtningen längre, kanske främst mentalt, men även fysiskt. I veckan har det dock sovits helt ok från min sida, vilket varit bra. Bara för att man har återhämtning på schemat behöver ju inte detta betyda att man ligger på soffan i dagarna två. Det finns massa bra saker man kan göra som alternativ träning och denna gång har jag ägnat mig åt Yoga. Eller rättare bestämt Hot Mojo.

Fler cyklister borde köra Yoga i varmt rum, de stela cykelmusklerna blir mjuka som gummi (nästan iaf)! Dessutom får man balansträning, andningsträning och viss styrketräning (vaknade själv träningsverk i ryggen dagen efter). Sekvenserna är lätta att följa även om man inte kör dem innan och dessutom är det extra förmånligt när man på Elixia kan få en av dem som grundat träningsformen som instruktör, tack Monika Grymt som vanligt!

Efter återhämtning kommer ofta hårdkörning, så även i detta fall. Det blev äntligen en ordentlig invigning av Monarken. Alltså det här med Monarken, jag vet inte i hur många gånger eller i hur många år Aktivitus -Mattias sagt åt mig att jag ska ha en Monark, men det har aldrig blivit någon av olika skäl. Nu är jag glad att jag fått chansen att testa den. Jag kan inte säga att jag är någon som tänker särskilt mycket på watt mm när jag cyklar, jag har alltid gått mycket på känsla och är väl lite av en bohem när det gäller det här med struktur eller att följa träningsprogram. Jag ser Monarken som ett utmärkt instrument för att träna rätt sak med rätt belastning och se förbättringar (och ev. försämringar). Det viktiga för mig är dock inte exakt hur många watt jag kan köra den och den intervallformen på utan Om jag faktiskt blir bättre och att det medför att jag kör snabbare på tävling. Dessutom är det jäkligt gött att kunna köra innomhus när det är skitväder och bäcksvart utomhus på vintern!

Men eftersom jag vet att många gillar att läsa om det här med watt och siffror kommer här lite om vad jag har pysslat med på mina senaste intervallpass. Är fortfarande lite av en nybörjare på det här med wattbaserad träning och har inte full koll på allt. Jag vet inte så mycket om vad som är bra eller dåligt i wattsammahang, även om jag har lite koll på vad de allra bästa cyklisterna har för värden. Men jag lär mig!  
  
Första intervallpasset blev 10 st 1:or med 2 min vila, inspirerad av främst Öijer. 7w/kg sägs ju vara nån slags drömgräns och dessutom dubbelt så många, men jag körde på mellan 5,8 och 6,7w/kg så det är ju en bit kvar till de där 7Watten. Jag blev lite övermodig de fyra första 1:orna på kändes ganska lätta , så jag höjde belastningen. detta fungerade i tre intervaller, sen fick jag sänka och köra på lite lägre belastning än de första intervallerna. 

Lärdom: Förivra dig inte om det känns lätt, de sista intervallerna kommer att bli jobbiga.

Dagens intervallpass blev 4-1:or. Det skulle bli 10 st, men jag blev hastigt inkallad på jobb lite oplanerat så jag fick korta ned för att hinna med allt. Det blev 6 st + 10 min uppvärmning och 10 min nedvarvning. Man kan säga att det räckte! Jag hade watt mellan 4,5 och 5.5.Även här förivrades jag då det kändes lätt, drog på mer och blev toktrött och fick sänka belastning de två sista! 

Lärdom: Lär dig av dina misstag dumsnut!
Ska bli intressant det här. Har en massa idéer över hur jag ska köra! Problemet är ju bara att man blir trött av dem och behöver vila mellan varven, så därför tar det lite tid innan man testat allt. I morgon blir det dock troligen utomhuscykling.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar