tisdag 5 mars 2013

Inspirationskällor.

Det inte så seriösa...

Det lite mer seriösa.

Någon undrade var jag får alla figurer som är med i mina bilder ifrån. Jag har faktiskt inget bra svar på det, oftast så klottras de fram helt utan mål att "bli något". I vissa fall är det en vidareutveckling av en person jag sett och tyckt haft rolig karaktär, eftersom är dåligt på att rita människor porträttlikt, gör jag hellre en tecknad figur eller ett djur som ser roligt ut. Att det ska se roligt ut är viktigt och att det ska vara mycket saker.Jag ser inte det jag ritar som konst, utan mer som något som ska vara roligt och dekorativt, ibland som en alternativ värld.

Det finns några konstnärer/designers/illutratörer som jag gillar extra mycket och som jag säkert "låtat" lite av.
Här är några av dem. Priset för ett originalverk skapat av någon av dessa är svindyrt. Har inte vågat publicera några bilder på grund av upphovsrätt så ni får klicka på länkarna.

Lars Lerin - En av de skickligaste akvarellisterna jag vet, oerhört tekniskt driven. Och en av få som verkar gillas lika mycket både av folket och konstkritikerna.
Richard Scarry - Barnboksillustratör som jag gillar för de roliga, barnsliga detaljerna liksom gulligheten och glädjen.
Madeleine Pyk - Älskar hennes figurer och färger. Hade lätt köpt en oljemålning och haft på väggen om jag haft råd.
Jon Burgerman -Ja ni förstår nog själva varför. Figurer, färg och mycket saker!

Den finns det givetvis en hel del andra fantastiska konstnärer och bildmakare, men mer om dessa en annan gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar