måndag 11 mars 2013

Ibland vore det bra med en gummisnodd...

Igår blev det bistert och hårt distanspass. Troligtvis det hårdaste på mycket länge för min del. Med som sällskap hade jag Tommy och vi möttes upp vid Mölndalsbro vi drog söderut i mot- och sidvinden. 

Ett par minusgrader blev ett antal fler minusgrader på grund av vinden. Tommy gick som ett lok och jag fick slita för att hänga med. Det funkade hyfsat i ungefär 2 och en halv timma. Energin tröt efter det och jag körde långsammare och långsammare, men Tommy var pigg som en mört. "Fika om några km" -sa Tommy och sällan har några kilometer känts så långa. Kylan bet jag fick dra upp buffen över halva ansiktet. Jag kände mig ungefär som när man var liten och åkte skidor med pappa och han lovade att det skulle finnas kexchoklad i en buske bakom nästa backkrön, men väl där var det nästa buske och så vidare och till slut var man framme (och fick den där chokladen, om det nu fanns nån). Till slut var vi dock framme vid Statoil i Hällingsjö och stannade där. Sista biten dit vinglade jag fram på väldigt, väldigt lätt växel. Hade behövt min mest snabbrullande cykel alternativt en gummisnodd att fästa i Tommys hoj för att orka med i hans tempo.

Väl i Hällingsjö var det nästan 5 mil hem. Strax över 4 timmar var redan körda och jag kände att det skulle nog ta minst 2 timmar för mig att ta mig hem. Hade det varit 20 grader varmt hade jag nog bitit i det sura äpplet, tryckt i mig några snickers och cola och tagit mig hem, men nu var det inte så och det hade nog inte varit nyttigt varken för mig eller Tommy att åka två timmar i snigelfart i den kylan, trots att det blev medvind. Så jag ringde till min käre sambo och bad honom hämta mig, vilket han gjorde. Torra kläder hade han med sig med, vilket proffs! Tommy tuggade dock på hela vägen hem, starkt gjort! Lite surt när man blir så trött, men å andra sidan var planen att köra runt 4 timmar och det målet uppnådde jag ju, till och med med lite plus i kanten. Att vägga och bli upphämtad av bil behöver inte alltid vara ett nederlag, tänk på det!

Ledsen bruden. Den snodden är för klen..



2 kommentarer:

  1. ...mig brukar han skjutsa på när det börjar gå för långsamt...Beställ denna service nästa gång!

    SvaraRadera
  2. Jo han började skjuta på ett tag. Envis som jag var försökte jag dock klara mig själv.. nästa gång ska jag nog tacka ja istället :)

    SvaraRadera