fredag 11 januari 2013

Ni minns väl första gången?

Finn 5 stilfel!
Jag har som jag berättat om tidigare, rensat lite här hemma. Projektet har pågått någon vecka nu. Det blir lätt så när det gäller mig. Börjar med en liten grej och hittar sen mer och mer som "behöver" tittas igenom. Fördelen är ju att man får en hel del slängt, till och med så mycket att de där slängningscoacherna på i program som "Extrema Samlare" skulle bli impade.

När jag gick igenom en hög med gamla bilder hittade jag bilden ovan. Det var på den tiden som det alltid kom hem provbilder från tävlingarna som man sedan kunde köpa en förstoring av och ha på väggen hemma. Jag köpte aldrig någon förstoring, men sparade alla provbilder. 
Bilden är från Kjells Tur, i Karlskoga. Jag minns inte vilket år, men det var i alla fall min första MTB-tävling någonsin. Det var riktigt skitväder under tävlingen och jag hade inga kläder med mig som passade för det ändamålet. Körde jätteful Mangohjälm, cykeltröja med underställströja över, pappas skidhandskar och joggingtights (vilka jag tränar i ibland än idag) utanpå cykelbyxorna. Cykelskorna var någon slags brun, halvhög känga med SPD. Klädseln var inte så noga, eftersom jag dels inte hade något annat än just de kläderna med mig och då jag inte heller hade någon aning om att det fanns så strikta stilregler över hur man klär sig inom cykling. Jag körde med min UNIVEGA med V-bromsar och någon enkel Rock Shox-dämpare. Jag minns att beläggen var helt nedslitna efter halva tävlingen och jag fick glida ned för backarna sittandes på ramen. Även växlarna var helt slut och jag frös som en hund och hade lera precis överallt när jag kom i mål som 8:a, ca en timme efter vinnaren i damklassen. Jag minns det nästan som om det var nyss, men det var väldigt länge sedan.

Trots misären hände det något, jag blev biten och ville köra mer. Jag körde mer och sen dess har jag aldrig slutat eftersom passionen varit så stor och för att jag alltid hittat nya utmaningar`på olika sätt. 

Idag tycker jag i alla fall att jag lärt mig lite bättre hur man klär sig på tävling, eller vad tycker ni?

Så kan det vara! Hur fastnade ni för er stora passion?

3 kommentarer:

  1. Kul :) Jag fastnade riktigt genom ett par kompisar som jag cyklade en del med i Helsingborg och där en introducerade mig i Åstorps CK. Köra tävlingar runt omkring och åka med kompisar är det svårt att inte bli biten av.

    SvaraRadera
  2. En liten förbättring stilmässigt och prestandamässigt från första tävlingen :)
    Hur lång tid tog det innan första vinsten kom?

    SvaraRadera
  3. Oj, bra fråga Björn! Kommer inte ihåg! Nåt långlopp kanske?

    SvaraRadera