måndag 25 april 2011

8:a på Rabobank-Paasbike


Det blev en 8:e plats på dagens supersnabba race i Holland. En placering som kunde blivit både bättre och sämre då det var små marginaler uppåt och nedåt i resultatlistan. Det var som vanligt ett stort startfält i damklassen, det är det oftast i Holländska och Belgiska tävlingar. Det finns gott om cyklister som är snabba här och särskilt snabba är de på de typiskt Holländska banorna, som är platta med mycket igångdrag och kurvor. 

Jämfört med förra tävlingen, då jag inte riktigt kom iväg i starten fick jag en mycket bra start den här gången och låg i ledning första varvet. Tyckte det var lika bra att testa gå hårt på när benen svarade och testa dem, väl medveten om risken att krokna totalt. Vissa dagar kan man bara inte hejda sig. Jag blev väl lite väl ivrig och vurpade i en tvär kurva som jag kom in för snabbt i, blev omkörd och tappade en del flyt. Det tog ett tag att komma tillbaka igen och jag fick även betala för tokstarten i form av halvsura ben. Körde ändå rätt jämna varvtider och lyckades hålla undan de två jagande tjejerna strax efter mig. Blev verkligen trött av alla igångdrag och plattkörning, inte min starkaste sida då jag gillar mer kuperade och tungkörda banor, men jag lär mig. Jag är mest nöjd över att jag kunde och vågade köra som jag gjorde i starten. Det var en fin genomkörare inför nästa helgs tävling i klassiska Houffalize, där är det backar så det räcker och blir över! 

För övrigt är det mest fascinerande här att alla, precis alla cyklar i det här landet. Och då menar jag inte tränings/tävlingscykla (vilket de iofs också gör mycket) utan vardagscyklar. Man cyklar dit man ska oavsett om det är till puben, till jobbet eller till vännerna. Ensam eller i grupp. Gamla och unga. Dessutom har alla grym koll cyklandet, de cyklar snabbt och säkert, även de mest otränade. Cykling är livstil här på ett helt annat sätt än hemma och dessutom ser man knappt något av det nörderi vi har hemma, med fixies, singlespeed och smala styren som är livsfarliga. Vardagscykeln här ska ha brett "gammaldags" styre, bred sadel, innanpåliggande växlar, pakethållare och fotbroms. En klar uppdelning mellan vad som är träningscykel och vad som är vardagscykel. 

Förutom Cykla gillar holländare och belgare tivoli och marknader, kanske för att det är en anledning att dricka öl och äta pommes med majjo. Idag var det i alla fall marknad utanför hotellet, så det blev inte mycket sömn natten innan racet eftersom alla knallar anlände kl 5 på morgonen för att sätta upp sina grejor. När jag kom hem efter racet gick det inte att komma fram till Hotellet eftersom man hade utomhus DJ och alla dansade på gatan och var görfulla. När de slutligen raglade och cyklade hem var gatan full av plastglas och tomma pommesaskar. Fast jag unnar dem det givetvis, de som cyklar så mycket!

I morgon avfärd till Beligen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar