måndag 5 april 2010

Kokt och stekt 6:e plats i Holland.



Det blev en 6:e plats på dagens C2 race i Holland. Egentligen borde jag varit nöjd med den placeringen, då banan endast innehöll 15-20 höjdmeters klättring, vilket inte är min typ av bana, så jag har fördel av när det är mer klättring och mer tekniskt. Men jag är faktist inte särsklit nöjd. Kanske för att säsongen börjat så bra och för att jag höjt ribban för vad som är en bra prestation för mig. Jag kan sträcka mig till att det inte var en lysande prestation, men inte heller en dålig. Ok, den var väl ok då...
Benen var inte de bästa, det där riktiga trycket saknades. Värre blev det av alla igångdrag på banan, som krävdes i alla kurvor. Efter ett tag var jag helt kokt i benen. Inte blev det bättre av att min sadel sakta men säkert gled ned under loppet, så jag satt alldeles för lågt. Ingen skön känsla i benen att sitta för lågt och man förlorar mycket kraft och energi. Banan var dock rolig och perfekt träning för mig med alla svängar och den höga farten. Lite av tjusningen med Cross Country är ju att banorna kan se så olika ut i karaktär.
Veckan innan påsk har för mig annars mestadels bestått av intervaller och fartträning, så det var rätt väntat att benen inte skulle var tipptopp. Tanken är ju att köra bra senare på säsongen. Det jag är minst nöjd med är dock att jag lyckades göra en klantvurpa på asfalten vid langningen och tappade en eller två placeringar på det. Slog mig inte nämnvärt, men tappade flytet.

I herrklassen verkade även Anders Ljungberg och Mattias Wengelin ha det tufft. Wengelin körde tillslut upp sig till en 18:plats, medan "Ljungan" DNF:ade.
Annars tycker jag att det är mycket kul att tävla i Holland och Belgien. Alltid stora startfält en hel del publik och välarrangerade lopp. Cykelintresset är stort, exempelvis hittade vi sändningar från klasikern Flandern runt i minst tre TV-kanaler på hotellet.

Roligt i Holland är annars att alla verkar cykla precis överallt, alltid. Cykelbanor finns överallt och många städer är avstängda för all trafik utom cyklar och gångare. Och cykelställen är fulla med cyklar. Samtidigt har de välldigt osund mat. Pommes frites och majonäs äter de till allt. Det fanns till och med på Sushibaren! Kanske kompenserar de pommes frites och majonäsätandet med cyklingen? Nåja, många av holländarna ser inte så sunda ut, så cyklandet kanske inte räcker ändå.

Nog om detta, i morgon blir det hemfärd, alltså ca 11 timmar i bil.

Avslutar med några som troligen tillhör värdens minsta hästar. Som två större hundar. Söta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar