fredag 18 november 2016

På väg, sovmätning och tävlingsfunderingar.


Är på väg igen och cyklarna är packade. Söndag är det race i Belgiska Koksijde. Den klassiska och av många fruktade sandbanan. Är ju ganska kass i sanden själv och belgiska damer och herrar är ju oftast lysande i densamma, men hoppas kunna springa snabbt och överleva på grund av detta.
Dessutom hoppas jag på hejarklack i form av Henrik Öijer som är nere i Belgien och frotterar sig med Sven Nys bland annat.

Lyckades få nån sträckning/låsning i någon av krascherna i söndags, som jag märkte först dagen efter och har haft ont i rygg och baksida lår. Efter besök och behandling hos kiropraktor Torbjörn Kornbakk igår har det dock släppt en del idag. Hoppas på en positiv trend i det hela.
Dessutom har jag äntligen fått besöka en sömnexpert på Sahlgrenska idag. Jag är positivt överraskad. Läkaren tog sig verkligen tid att ställa många frågor och förklara varför och hur sömnen fungerar och de vanligaste problemen till störningar. Hans teori är att det rör sig om en kronisk sömnstörning, men vissa saker behöver uteslutas för att komma vidare och hitta ev. orsak. Därför har jag fått låna "sovmätningsapparat", som jag ska sova med en natt. Läkaren var mäkta stolt över denna apparat som är mycket avancerad men kompakt och visade glatt hur denna fungerade. Den är nästan som en pulsmätare, men mäter på fingret + på en sensor. Det lutar åt att jag använder den på måndag kväll, då jag inte vill släpa med den till Belgien (säkert jättedyr). Det var skönt med en läkare som inte bara viftar bort ens problem och hänvisar till att skriva ut sömnmedel och att man ska "varva ned", vilket verkar vara det vanliga. Sömnmedel är en akutlösning som allt för många använder alldeles för mycket och för länge, var hanns synsätt. Ska hur som helst bli spännande att se vad sovmätningen ger.



Sen var det det där med tävlingsfunderingarna. Min klubb Varbergs mtb arrangerar ju Bockstenstueren, som många vet. Tävlingsledningen har lite funderingar hur man ska få fler damer som kör i tävlingsklass och hur damernas lopp ska bli bättre. Ett förslag var att damernas tävlingsklass skulle vara BST 75 istället för BST 100. Främst för att tävlingstiden blir så pass mycket längre för damerna som kör. Jag är personligen både för och emot att vi damer kör kortare än herrarna. På internationella långloppsmästerskap kör herrarna alltid en sväng längre än damerna för att tävlingstiden ska vara runt 4 timmar (tror jag) för vinnarna i både dam och herrklassen. Damer och herrar startar alltid separat på EM och VM i långlopp och på så sätt undviker man även att de flesta damerna blir i kappkörda av herrarna, utan att damerna för den skull behöver starta jättemycket tidigare på morgonen än herrarna. En annan fördel är att det inte blir så stora tidsdifferenser, utan mer racing. Och OM det så att man kan locka fler damer att köra tävlingsklass på detta sätt, så är ju det positivt, det är ju en önskan från arrangörer, förbund och tävlande.

En nackdel kan vara det som kommit upp på sociala media, att det kan uppfattas som ojämställt och till och med diskriminering om damerna kör en kortare sträcka än herrarna. Om det uppfattas så, så är det ju inte bra alls (om det i mina ögon inte har att göra med att man inte tror att kvinnor orkar köra 100 km). Det är dessutom alltid svårt att ändra på ett under många år inarbetat lopp och sätt att tävla. 

Å andra sidan kan man ju jämföra med XCO där damerna alltid kör något varv mindre, det vill säga några kilometer kortare på grund av att tävlingstiden är fastställd att vara runt 1.30 för både dam och herr. Här är det ingen som talar om diskriminering på grund av antal kilometer på loppet och prispengarna är också lika för dam och herr (i alla fall på UCI-tävlingar, eftersom det står i reglerna att det ska vara samma premier) Så det blir ju olika tankesätt beroende på om man värderar ett lopp i kilometer eller i tid. Just XC är enligt mig en av den mest jämställda disciplinen av cykling, som i sig av tradition varit väldigt ojämställd. Jag tror inte jämställdheten sitter inte i antalet kilometer man tävlar. Denna problematik sitter djupare och är mer komplex än så. 

Elitdamerna bryr sig nog egentligen inte så mycket om loppet är 100 eller 75 eller något annat, de (vi) vill ha bra racing, jämlika tävlingsförhållanden och prispengar. En del i att få bra racing är att vi får en egen start och att vi får köra vårt eget race utan att det ska handla om att ligga på rulle på starkare herrar. Detta är något många lopp har lyssnat på och responsen har varit till stor del positiv från elitdamerna.   

Jag är som sagt både för och emot, ser för och nackdelar både med att behålla och förändra. Vad tycker andra? Ge mig gärna lite input i frågan. Både för och emot uppskattas. Detta kan jag sedan vidarebefordra till klubben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar