onsdag 9 november 2016

Enkla eller dubbla?



Ja, det är det som är den stora frågan. Blir det enkla eller dubbla på helgens SM? Jo, jag vet att det diskuteras på olika håll om man får eller inte får. Vissa konstaterar till och med att det är förbjudet.

Vad jag talar om? Jo givetvis benvärmare! För min del handlar helgen nämligen inte om att ha eller inte ha, utan snarare hur många par. Är det minusgrader så har man, i min värld.
Jag tycker inte om att frysa, men så länge jag håller mig varm har jag inget emot att vara ute när det är kallt. För min del kör jag också gärna långbent även när det är ganska många plusgrader till vissas förskräckelse. En del verkar mer fokuserade på vad andra ska tycka om deras val av benklädnad än på att de faktiskt kommer att frysa. En gång gjorde jag som de andra sa, och tävlade barbent i 2-3 plusgrader."För att man skulle det". Jag frös som en gnu och benen kändes heltumma från start till mål, så efter det bestämde jag mig för att strunta i stilpoliserna och köra efter min egen känsla.
Så mitt expertråd till er som inte riktigt vet hur ni ska tackla frågan om benklädsel inom cykling. Fryser du om benen - benvärmare på. Fryser du inte om benen - benvärmare av. Det är bara dumt att frysa om man inte måste. Enkelt va?

Trump och Snökaos är ju annars de två huvudsamtalsämnena just nu. Orkar inte med mer om USA-valet riktigt, så väljer att fokusera på snön. Lite tråkigt att nästan hela Sverige verkar ha snö utom vi här i Götet och kanske söderut. Är grymt avis. Hade hoppats på att få träna lite i snö innan SM, men vi har bara någon cm så det är ju inte så snöpulsigt. Däremot är det väldigt fint i skogen just nu så här om dagen blev det lite fincykling i Änggården på mtb:n. Frusna, hårdpackade stigar är helt klart något av det bästa med vintern.

Fredag drar jag till Eksjö och gör en bancheck innan lördagens drabbningar. Jag hoppas på lite halvgrisigt före, men är egentligen glad för vilket underlag som helst utom is. Sen jag vurpade och bröt handleden på just is, har jag väldigt svårt för isfläckar. Gillar det inte alls. Det blir ett spännande SM med tanke på underlaget och jag undrar när de planerar att lägga CXSM nästa år, i Juli? Man har ju tidigarelagt SM just på grund av snö och kyla och nu får man värsta snökaoset ändå. Själv är jag av åsikten att försöka lägga mästerskapet på "rätt" helg i januari, men verkar vara ganska ensam om det i cykelvärlden så jag förstår om det aldrig kommer att hamna där. (Finland och Danmark klarar det uppenbarligen så...) Det är egentligen ingen stor grej och det tillhör ju ovanligheterna att det är så här mycket snö i November.

Nu ska jag skicka iväg en present till far och sen väcka kroppen på Monarken. Tjo!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar