torsdag 30 juni 2016

Bongiorno Italia!

Japp. Nu är jag här! En roadtrip och 1 och en halv dag i bil senare och jag hamnade i Livigno. Ett av mina favoritställen!
Ni vet när man reser själv och har cyklarna, radio på tyska och GPS-rösten som sällskap. Då är man ganska nöjd när GPS-rösten säger: "You have reached your destination". Resan ned gick bra, jag har inga problem med att resa själv. Stannade till hos Thule i Malmö för att hämta upp ett cykelställ, som de monterade åt mig på 1 minut och sedan bar det av nedåt. Blev tyvärr fast i megakö i Danmark på det där stället efter Köpenhamn där de haft vägarbete i ungefär 10 år nu (vad gör de?!), Sen flöt det på bra, förutom två större köer i Tyskland. Man blir rätt mosig efter så lång tid i bil. Nästan lite Jet-lag känsla.
Riktigt lugn träning igår blev det, benen kändes inget vidare efter resan. Det blev en djur och kafferunda kan man säga. Det finns många djur här i Livigno att hälsa på Så med risk att hamna under kategorin djurbloggar, kommer det publiceras en hel del djur. Bara så ni vet. Här kommer två!
Ungefär världens sötaste. Ett litet Åsneföl!


Kossor har det bra här. Äter och vilar och kollar in dumma cyklister.

Gissa om jag blev glad när det första som hände när jag kom till Livigno var att tre stenbockar kom klivande precis utanför blien. Jag var pigg nog att stanna, kuta ur bilen och slita fram mobilen och knäppa några bilder. För är det något jag viljat fånga på bild så är det stenbock. Jag har sett den några gånger här, men då har den varit för långt bort eller försvunnit innan jag hunnit samla tankarna över vad som ska göras. Stenbocken är en skygg liten figur som lever högt upp i bergen på otillgängliga, steniga platser. Ibland kommer den dock ned på lägre höjd för att leta mat. För ca 100-150 år sedan var den nästan utrotad, det fanns bara ca 30 exemplar kvar i Alperna, men efter att ha skyddat den, har den återhämtat sig och finns nu ca 30 000. Marmottan har också funnits på listan, men den har jag lyckats få på bild tidigare. Man skulle ha en ordentlig kamera, men det är ju å andra sidan svårt att släppa med sig på träningsrundorna. Det är ju oftast då man hittar något intressant.


I dag spåddes det regn, så jag laddade med regnkläder inför dagens pass, vilket var helt onödigt. Inte en droppe regnade det. Nu regnar det dock. Lite svårt att förutspå vädret här ofta stämmer inte prognoserna alls. Idag kände jag mig förvånansvärt pigg i benen. Körde en rekarrunda på lederna runt dalarna och avslutade med klättringen upp till Passo d´Eira och en bana i Mottolino bikepark ned. Fick dock köra försiktigt, då min gaffel kändes konstig och dämpade knapt. Det ska tydligen vara mindre luft på högre höjd, får testa att ta ur lite luft.






Finns en del drop man kan öva på i Mottolino Bikepark. Tänkte testa det här höga när jag har knäskydden på mig. Nej jag bara skojade, får vara superglad om jag klarar det allra minsta av dessa fyra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar