fredag 10 juni 2016

Hindås tur -retur och sommarlekyr!



Långtur Götet-Hindås-Götet igår. Tog asfalten ut till Jonsered och planen var egentligen att köra till Skatås genom skogen tillbaka därifrån. Fick en ingivelse att svänga åt andra hållet, nämligen åt Hindåshållet. Denna sträcka har tidigare varit väldigt brötig och bitvis inte kul att cykla, därför har jag inte kört den. Nu fick jag för mig att prova. Det visade sig att de fixat till stigen och det var riktigt fint ända ut till Hindås. Något av det bättre jag cyklat i Gbg-området på länge faktiskt. Helt snustorrt och bara ett enda ställe man behövde hoppa av. Vilken bra ingivelse det var!

Fick en tanke om att köra ett Point-to-Point race mellan Hindås och Göteborg. Stigarna hade funkat för detta. Dock fick jag sen veta att en av dem som varit med att fixa till stigarna en person som helst skulle vilja v förbjuda cykling på "sin" stig (men kan inte på grund av allemansrätten), så där grusades de tankarna direkt. Lite synd att denna inställning finns, särskilt när jag mötte totalt 4 personer som vandrade på turen. Man menar att cyklisterna förstör stigarna, men det finns faktiskt en undersökning som visar att mtb-cyklister inte förstör stigar mer än vandrare eller häst/ryttare. Ska se om jag hittar den!
Stigar behöver underhållas oavsett vilka som använder dem. Jag tycker att man kan samsas. Om alla känner sig välkomna på stigarna är också chanserna goda att fler har lust att hjälpa till att hålla dem i gott skick. Kan själv tänka mig utföra stigvård ideellt, men inte om jag sen möts av sura miner och folk som säger sig vilja mörda en (detta har hänt) för att jag cyklar på stigen.

Från Hindås blev det sen asfalt tillbaka till Skatås, där jag körde in för ett kaffestopp vid Bertilssons stuga, Lite sent på turen kanske, men blev så sugen när jag åkte förbi. 3.55 stannade klockan på när jag var hemma, sista 15 minuterna var lite vingliga, så det var väl en optimal längd på träningspasset.
  


Det känns som om kroppen vaknat till liv lite nu, jag känner mig piggare mentalt och i cykelbenen. helgen blir det Lida Loop, det ska bli skoj med långlopp, det var längesen. Jag har tänkt att jag ska se det som träning, men jag vet hur det blir med nummerlapp på cykeln. Det hålls inte igen! 



I förrgår dök även denna present upp på posten! Fredrik Ericsson har skrivit en bok om mtb och lvg-träning. Riktigt kul att få förkovra sig i innehållet när man (förhoppningsvis) ligger i hängmattan i sommar. Fredrik är ju grymt kunnig då det gäller träning och fysiologi, så det är kul att det kommit på pränt. Har bara hunnit bläddra lite i boken ännu och det ser ut att finnas mycket intressant att läsa oavsett om man är ny på det här med cykel eller tycker om att "nerda ner sig" i siffor och diagram. Grymt Fredrik, stort tack! Boken finns förövrigt att beställa här ! En given present till någon cykeltränande vän eller att köpa in för klubbar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar