onsdag 26 augusti 2015

Klar och på väg.


Många timmars jobb men nu är den klar. Bilden som skulle bli klar. Lite småfix återstår, men det är saker som nog bara jag ser behöver fixas. Sen ska den fixeras med, fast då behöver det vara fint väder, eftersom fixativet är dåligt att andas in så det behöver göras utomhus. Akvarell i monsunregn är ingen hit. Eller så hade resultatet blivit intressant. 

Det är en skön känsla att bli klar, oavsett vad det är man pysslar med. Man känner sig tillfreds. Lika frustrerande är det när något man vill bli klar med inte blir klart. 

Idag har det även packats för avfärd till andra sidan jorden. Känns lite lustigt att packa både bikini och crossgrejer i samma väska. Har inte skrivit så mycket om det innan, men jag ska till Kina och köra cyclocross. Har blivit inbjuden av organisationen som arrangerar de två tävlingar jag ska köra, tillsammans med cyklister från hela världen. Jag körde ju cyclocross i när Kina arrangerade sin första cyclocrosstävling för två år sedan och blev tvåa, det var skoj. Nu körs två tävlingar den ena utanför Peking på samma ställe som innan och den andra i Haikou, på paradisön Hainan i södra Kina. Båda racen är C1:or, så jag förväntar mig tuffare motstånd denna gång. Mitt mål med tävlandet är främst att ha kul och få lite cx-fart inför kommande säsong, men bra resultat hade givetvis varit en bonus. Tävling är ju alltid tävling. Det kommer att bli varmt, runt 30 grader vilket inte är optimalt, men man får försöka att dricka ordentligt mm. Jag har oftast inga problem att tävla när det är upp till 25-26 grader varmt, men är det uppåt 30 och över har jag lite svårt. Men jag vet om det och det är ju enklare när det "bara" är 40 minuter. 

Varför Kina kan man ju fråga sig. Det finns stort intresse både i landet själv och från UCI att cykelsporten växer i Kina och landet har som mål att arrangera världscuper både i Cyclocross och XCO, men för att komma dit behöver de ju arrangera tävlingar av internationellt snitt och det är ju inte helt lätt att få dit internationella åkare. Därför bjuder de in åkare till dessa tävlingar, som både ska ge arrangörerna erfarenhet att arrangera tävling och sätta landet på kartan för cyklisterna. 

Har kört några pass cross och idag blev det ett kombinationspass, med intervaller på Monarken först och sedan direkt ut på crossen för lite rull och grussvängar. Det känns lite ovant jämfört med mtb:n, smalare styre och däck i kombination med en lite annorlunda sittposition, men det känns bra. 

Eftersom blogger, facebook och twitter är stängda i Kina vet jag inte hur mycket uppdatering om racen jag kan ge där. Med lite tur hittar jag nån proxyserver som tar sig förbi det, men jag lovar inget. Om inte, så blir det en mer omfattande uppdatering när jag kommit hem den 4:e september.  

Tyvärr missar jag Bockstensturen i år, jag kommer i och för sig hem kvällen innan, men att skaka igång en jetleggad kropp som suttit i flyg i 12 timmar känns som tortyr. Jag väljer att försöka hand om den på bästa sätt till nästa tävling istället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar