fredag 7 augusti 2015

Kolugnt!

Elsa vaktar hemmet..

Österlen, fint som vanligt och vädret lyckades slå om ock bli perfekt det med. Havet vid Sandhammaren var dock iskallt och jag behöver ju  över 20 grader i vattnent för att bada, så det blev inget med det.
Benen har varit trötta efter dubbeltävlingshgelgen och det var ju rätt väntat. Igår fick jag dock till ett riktigt bra pass med 4.1:or, 10 st närmare bestämt första tre kändes sega som sirap, men sen fattade benen att de skulle ta i. Vägarna på Österlen är väldigt fina för intervallkörning, det finns många med få korsningar och ställen man måste stanna vid, många är relativt smala men med lite trafik, och då var det ändå turistsäsong där nere nu.
För övrigt är det ganska lugnt nu. Särskilt lugn min mage, vilket är positivt. Vad många inte vet är att jag sen 16-års ålder har haft jätteproblem med den. Utan att gå in på detaljer, den har opererats, (vilket löste ett problem, men förvärrade andra) och otaliga undersökningar har gjorts, men inget fel (mer än det som krävde operation då) har hittats. Som så många andra med liknande problem, där man inte hittar någon bakomliggande sjukdom har jag fått IBS-diagnos. Men när man läser om dessa symtom och jämför med de jag har är det inte klockrent. Jag tror inte att det är det och inga av de råd eller mediciner som man får för åkomman har hittills fungerat eller ens hjälpt ens lite. (Jo, foodmaps funkar faktiskt lite marginellt) Men det är ju lätt för sjukvården att placera alla dem de inte orkar utreda mer i ett fack. Det är i alla fall så jag känner. Har lärt mig att ignorera mina symtom rätt bra med åren och inte låta det ta över mitt liv.
Tron om att jag ska få nån hjälp av sjukvård har jag gett upp, det känns lönlöst att antingen få känslan av att man inte riktigt tas på allvar eller få råd som att motionera, dricka mycket vatten och käka fibrer.

Och nu till det konstiga, som förstärker aningarna om att det inte är den där IBS:en. Jag fick förra veckan Penicillin för en hudinfektion. Penicillin och annan antibiotika sägs ju vara döden för magen, särskilt känsliga. Tre dagar in i penicillinkuren är jag dock i princip symtomfri från magkrångel! Dett känns om himmelriket. Det här är inte heller en engångsföreteelse utan varje gång jag ätit antibiotika blir magen bra. Ko-lugn. Nu händer det ju inte så ofta att jag äter antibiotika mm och tur är väl det, men jag tycker ändå det är mycket intressant och förbättringen är så pass stor. Det är tyvärr inte någon ihållande förbättring, ett tag efter att jag slutat med kuren, kommer allt tillbaka igen. Är det någon bakterie som måste hållas i schack ? Min förhoppning är att någon som läsr min blogg ska ha nån liknande erfarenhet, har ni det så hör av er! :)


Kåseberga. Fint men gillar det mer på hösten.

 Helt ok stigar i Gylleboskogarna!


 Gårdsbutiks handling med pappa.

  Det finns alltid tid för Biskvi!

2 kommentarer:

  1. Vad fina bilder! Hmm det med magen låter skumt. Jag har också haft stora problem. En av orsakerna tror jag själv är för att jag är känslig mot gluten. Vissa människor kan va det utan att veta om det. Så jag äter mestadels glutenfri frukost nu och hamnar det lite gluten nån måltid gör det inget, och jag äter det inte på kvällen för då orkar inte min mage bearbeta det. Motion brukar hjälpa mig och att äta inte för mycket åt gången. Sen kan det vad individuellt vad man reagerar på. Vissa tål inte röda grönsaker/frukt, vissa tål inte päron eller citrus frukter. Att inte äta lite mycket citrus frukter hjälper mig också, blir uppblåst nu nästan varje gång jag äter apelsin fast det är ju så gott. Om det inte är maten kommer du kanske på det, för du känner din kropp bäst! :) och verkligen, vänta inte på att någon läkare säger lösningen åt dig för du kan börja här och nu lära känna dig kropp bättre själv, känns efter vad som är bättre och vad som är sämre så är du redan på rätt spår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja det är lite knepigt. Jag har testat mycket och vet i alla fall vad det blir värre av, tex rödbetor och sådant som innehåller fibern inulin. Tror som du att man får testa sig fram med mat mm., men är förundrad över detta med att det blir helt bra av antibiotika, det tyder på att det är något helt annat än IBS eller glutenkänslighet.

      Jag tror på motion, men då jag är elitidrottare är jag lite trött på att få det rådet av läkare hela tiden, jag tränar ju varje dag. Hade jag suttit still hade det dock troligtvis varit mycket mycket värre...
      Får helt enkelt fortsätta att känna efter :) Ha det bäst

      Radera