lördag 5 september 2015

Hemma och Race report X2!

                                                                      Foto: CX MAGAZINE

Tillbaka efter Kinaäventyret. Vet inte riktigt var jag ska börja, jag var mer eller mindre avskuren från sociala media hela veckan på grund av problem med VPN uppkopplingen (som skulle ta mig förbi Kinas censur) på dator och mobil, kunde endast nå dem korta perioder och då försöka svara snabbt på meddelanden mm. Det är när man inte har tillgång som man förstår hur mycket man använder de tjänsterna. Även Goggle och Blogger var blockerat.
Det har varit en intensiv vecka, vilket känns nu när man är tillbaka i Sverige igen. Här kommer en liten uppdatering för båda racen. Har även en GoPro film från banan på Hainan, jag tänkte lägga upp senare.

Första racet Balading, Yanqing
Vi körde Samma bana i Yanqing som vi körde för två år sedan vid premiärupplagan. Nu var det inte lika mycket gräs som då, utan mer stenhård jord, men ännu mer slagig än jag upplevde den första gången. Fortfarande extremt snabb och bara ca 10 höjdmeters klättring. Vädret var runt 25-26 grader och lite molnigt, ganska bra för det kunde varit varmare.
Jag fick en halvkass start när jag strulade med ena pedalen och hamnade efter på runt 7-8:e plats. Det kändes ändå kontrollerat och att jag inte hade några problem att hänga med i svängarna, så jag kände ingen panik över det. Farten var hög, jag lyckades ganska snart ta mig upp på 3:e-4:e plats. Benen var bra och det kändes lovande, men mot slutet av första varvet hoppade kedjan av på ett slagit parti, fick stanna och lägga på den och hamnade åter på 7-8:e plats. Gjorde samma uppkörning igen och hamnade på näst sista varvet tillsammans med ledande dam från Lettland. Tog mig upp i ledning och fick en liten, liten lucka, men efter ett trappparti hoppade kedjan åter igen och jag får stanna och blev omkörd av Lettiskan och en tjej från USA. Blev även nästan omkörd av en tjej till men lyckades hålla min tredje plats inför sista varvet och försökte jaga ikapp igen. Detta jagande tog dock ut sin rätt och jag orkade inte komma ikapp ännu en gång. Slutade därmed 3:a i mål, bara 16 sekunder från Lettiskan som vann. På en så snabb bana är marginalerna små och man har inte råd med sådana misstag. Jag är så klart lite frustrerad över det som hände, men ändå glad över 3:e platsen för jag kunde ha tappat ännu mer tid med dessa kedjehopp. Benen kändes riktigt bra och jag kände att jag tog in på dem framför i kurvorna. Det är spännande och utvecklande med dessa tighta race, på leriga tävlingar blir ju oftast marginalerna större. 


  
Andra raceet, Hainan
Dagen efter tävlingen utanför Peking styrde vi kosan ned till Hainan, en ö stor som Belgien så långt söder ut i Kina man kan komma, med tropiskt till klimat och på större delen av ön. Tävlingen kördes på orten Qiongzhong, ungefär mitt på ön. Där var det bergigt och regnskog. Luftfuktigheten var extremt hög, det var ungefär som att få en 30 grader varm filt över hela kroppen så fort man gick utanför sitt hotellrum. Banan här var helt nygjord, de hade helt enkelt tagit ett fält och en skogsdunge precis vid hotellet och dragit en bana från ingenting. Jag är imponerad över att de kunnat få till den så pass bra som den var. För den var bra, kanske lite väl stötig, men så blir det ju med nygjorda banor, de behöver köras in lite. De hade bland annat specialdesignat en helt fantastisk och tjusig bro i trä som bara skulle användas för banan. Det var mycket mer stigning än den första bana och man kan väl säga att den både var mer teknisk och fysiskt krävande, men ändå väldigt snabb i torrt skick.
Vi hade lite tur för det var molnigt på tävlingsdagen, hade det varit stekande sol och samma klimat hade det blivit riktigt riktigt tufft att tävla. Har själv lite problem att tävla i värme över 25 grader och i kombination med tropisk luftfuktighet upplevs ju värmen som ännu varmare. Som att köra hot yoga. Cyklar man så fläktar det lite men så fort man stannar så fullkomligt dryper man av svett. Dessutom blir vattnet i flaskan varmt direkt och svalkar inte nämnvärt.
Fick en bra start den här gången och låg på runt 3:e-4:e plats, vilket var vad jag ville. Tänkte att det bästa för mig var att försöka hänga med långt fram i starten, men inte nödvändigtvis ligga först. Denna gång fungerade planen. Redan på andra varvet var jag dock uppe i ledning och fick en liten lucka. Värmen kändes ok i ca 2 varv, efter det kände det som om jag skulle koka sönder ungefär och jag  bestämde mig för att dra ned något på tempot för att inte explodera helt. Det kom en tjej från USA ikapp och jag valde att för söka hänga kvar på hennes hjul. Jag upplevde att jag bitvis fick kämpa för att ligga kvar och kämpa med att stå ut med värmen och luftfuktigheten, men jag märkte samtidigt att jag körde bättre i kurvor och utför än henne och funderade på hur jag skulle kunna utnyttja det. Värmen var riktigt jobbig mot slutet och jag trodde att jag det skulle bli 2:a plats på tävlingen. Vi fick langning med vätska, men eftersom vattnet var varmt var det inte så svalkande. Pumpen hejade i depån och var däremot övertygad om att jag skulle ta hem det (tack för sparringen!!) . Ville göra en attack, men orkade inte. Så i sista trappan på sista varvet, bara ca 3 minuter från mål händer det. Hon snubblar till lite i trappan och jag kommer ”ofrivilligt” före henne upp för den. Hjärnan fungerade som tur var fortfarande och ställe blixtsnabbt om sig från ”vara nöjd med 2:a” till att ”det är nu eller aldrig”. Jag kände att jag inte hade något att förlora. Är ju ingen sprurtare och en spurt mot landsvägs tjej i USA-tjejens kaliber hade varit svår för mig att vinna, luckan måste komma innan upploppet. Jag går på max i den korta backen efter trappen, får en liten lucka, får mer krafter och utnyttjar kurvorna och utförskörningarna till att få en ännu större lucka. Kör lite på chans, jag tror aldrig jag chansat så utför på crossen innan. Sladdar till lite i sista kurvorna, men klarar det. Vinner med 5 sekunder. Så jäkla gött! 

Det är som sagt, kul när det är spänning ända in i mål och extra kul när man går vinnande ur fighten. Kände faktiskt lite taskig som utnyttjade hennes misstag, för hon körde väldigt bra, men ingen väntade å andra sidan på mig när jag tappade kedjan på förra racet. Tur och taktik är också en del av sporten.

Hur som helst väldigt kul att ta Sveriges första seger i en C1:a i Cyclocross. Hoppas det kommer fler, det behöver vi. Jag vill ännu en gång passa på att tacka alla vänner, min familj, sponsorer, samarbetspartners och alla andra som grattat och gett uppmuntran. Jag känner mig överväldigad!

Nu blir det lite vila och lätt träning så jag piggnar till. Lite andra bilder från Kina nedan.

   Svenskgänget är hungriga!





 Kameramännen...



2 kommentarer: