onsdag 4 februari 2015

Skidpremiär och Sjöbas!

Från detta: 
Foto: Tom Prenen

...är inte steget jättelångt till detta: 
Idag blev det äntligen lite skidåkning. Vi åkte till Hindås och åkte. Spåren var bitvis jättefina men de höll på att preparera dem på några ställen och där var det svårt att ta sig förbi. Det är coolt hur trött man kan bli av skidåkning, trots att man inte åker länge eller tycker att man kör så hårt. Är grymt impad av de "gubbar" som jobbar så ihärdigt med spåren, trots att de i princip kan försvinna dygnet senare. En eloge till dem och deras outtröttliga jobb. 





Det har också varit premiär för en annan sak, nämligen en ny maträtt. 
Nu brukar jag ju inte skriva så mycket om mat, men jag får ibland frågor om vad jag äter, om jag håller nån viss diet eller undviker vissa saker eller äter mer av andra saker. Jag är i princip emot allt vad dieter heter, om man inte är allergisk eller har nån sjukdom. Mat ser jag som just mat och inte som "diet" eller "kost". Och mat tycker jag ska vara god och vällagad. Jag äter väldigt ofta fisk, eftersom jag inte äter kött och har svårt att äta för mycket bönor. Det blir allt som oftast lax. Jag tröttnar aldrig på lax och det blir lite väl ofta, så nu har jag bestämt mig för att vidga mina fiskvyer. Så jag gick till fiskbilen och hade bestämt att jag fick köpa vilken fisk som helst -utom lax. Jag hade tänkt att köpa en Uer, men de hade de inte och det var väl tur det, eftersom jag senare läste att den är rödlistad på grund utrotningsrisk Jag köpte istället två stycken "Sea Bass", även kallad havsaborre eller Sjöbas, något jag troligen aldrig ätit innan och absolut inte tillagat själv. Och vad skulle jag nu göra med dem? Letade lite recept på nätet men hittade inget som verkade riktigt bra. Så jag hittade på ett eget. Så här blev resultatet, riktigt bra tycker jag. Gordon Ramsey hade gråtit av lycka: 



Här är mitt recept: 

Ungsbakad grönsaksfylld Sjö-bas med Svamprissotto (2 personer)

2st Sjöbasar (rensade)
2stora klyftor citron

Fyllning: 
1 finhackad rödlök
2 finhackade vitlöksklyftor
ca 1/2 röd chilifrukt (beroende på hur stark den är)
1/2 finhackad röd paprika (stor)
1-2dl hackade svarta oliver
1 msk kapris
1 dl finhackade rostade mandlar
1 skvätt vispgrädde

Ganska mycket olivolja. salt, peppar, färsk persilja och timjan,

Stek löken och vitlöken i olivolja, tillsätt resten av grönsakerna. Låt steka i några minuter så det blir mjukt och lite brynt, tillsätt grädde, salt och kryddor. Skär försiktigt upp fisken lite extra så det blir mer plats för fyllningen, lägg dem i en ungsfast form och fyll med röran. Sätt in i ugn (185 grader) ca 20-25 minuter eller tills fiskköttet lossnar från benen lätt.

Fattigmans Svamprisotto (utan parmesan eller vin)
5 cm skivad Purjolök
1 finhackad vitlöksklyfta

2 dl Carnalroli ris
1 tärning svampbujong
150 gram champinjoner eller annan svamp, (gärna skogschampinjoner som har mer smak)
vatten
olivolja
svartpeppar

Bryn purjo och vitlök i olivolja (får inte bli bränd) tillsätt svamp och ris, stek några minuter tillsätt vatten och buljongtärning. Koka upp och sänk sedan värmen. Rör om regelbundet så att den blir krämig. Anpassa vattenmängden och fyll på om det verkar bli för torrt. Koka på svag värme i ca 25 minuter, eller tills riset är mjukt men lite "aldente" och risotton är krämig. Tillsätt svartpeppar.

Servera med citronen och sallad. 
  
Nästa gång ska jag testa en annan firre. Ge mig gärna förslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar